שיקום בטון

חומרי איטום ושיקום סיקה (גילאר)

חומרים איכותיים לשיקום ואיטום ומפרטי עבודה מורכבים הינם חלק מההתמחות של חברת סיקה, אשר מספקת יריעה של מוצרים ושיטות עבודה מתקדמות לאיטום ושיקום מבנים. כל בעל מקצוע מתחום האיטום אשר מכבד את עצמו, מחזיק מספר חומרים של סיקה ומבין בשיטות העבודה והמפרטים אשר נדרשים למילוי תפקידו. בין אם מדובר בתוספים אשר משפרים אטימות או את דבקותו של החומר, ובין אם מדובר בסוגי צמנטיים או חומרים לאיטום שונים, מדובר כאן על חומרים ברמה גבוהה אשר מותאמים לעבודות מיוחדות.

אומנם מדובר בחומרים יקרים יחסית אך בעלי עמידות לשנים ארוכות וחיסכון, בחזרה על עבודות השיקום בתוך זמן קצר על ידי חיסכון בחומרים איכותיים. יש לזכור שמדובר בעבודות שיקום אשר מרבית מהעלות של העבודה נגזרת מעלות הפועלים וזמן העבודה המושקע בשיקום, כך שעלות החומר מתגמדת ביחס להיקף הפרויקט.

אך עדיין אנחנו חיים בישראל וישנם קבלנים אשר יעדיפו לחסוך בחומרים איכותיים, כשאפשר למרוח חול ומלט צמנטי פשוט וזול. מהנדסים ומפקחי פרויקטים יחייבו את הקבלן בשימוש בחומרי סיקה ולרוח מפרטים של האגודה לתרבות הדיור או מפרטים של מחלקת מבנים מסוכנים, יכילו הוראות לשימוש בחומרי סיקה.

מפרטים לאיטום ושיקום מקובלים גם אצל מהנדס העיר, לשימוש בעבודות שיקום מבנים מסוכנים או מחלקות שימור ועבודות מול מוסדות ממשלתיים. לאורך השנים ישנו ניסיון טוב בשימוש בחומרים וניתן לראות את רמת העמידות הגבוהה, כאשר העבודה בוצעה כראוי והקבלן מילא אחר המפרט בצורה דייקנית.

ישנם חומרים קלאסיים אשר הינם שכיחים לשימוש שוטף, כמו סיקה 107 אשר הינו צמנט אטימה עם תוסף מיוחד לאיטום קירות, מרצפות ועוד. סיקה מונוטופ 610 לאיטום ברזל מקורוזיה ופועל כחומר יסוד מקשר בין שכבות של בטון לבטון או שכבות של טיח לבטון.

לקריאת מאמרים מורחבים על:

סיקה פלקס

צמנט אפוקסי ארמטק 110 סיקה

שפכטל אפוקסי-צמנטי סיקה 720

סיקה רפ, לשיקום בטון

סיקה רפ הינו צמנט פולימרי חד או דו רכיבי המשמש לשיקום בטונים (אותו ניתן לשפר עוד יותר עם תוסף כמו הדבק לטקס סופר). זהו למעשה טיח מסוג איכותי מאוד, עם תכונות של עמידות וחוזק גבוהים במיוחד, הרבה מעבר לתכונותיו של הטיח הסטנדרטי והמוכר לכולם.

סיקה רפ מכיל צמנטים שהם חומרי מליטה, המהווים בסיס לחומרי הדבקה שונים בתעשיית הבניה, וכן אגרגטים ייחודיים לצמצום שינויי הנפח בבטון הנובעים מהצטמקות עצמית. כמו כן מכיל הסיקה סיבים פוליאמידים לשיפור הגמישות, מיקרו-סיליקה לעמידות טובה יותר של הבטון לתנאי סביבה קיצוניים, וכן חומרי שיפור וקישור.

כל החומרים הללו מרכיבים את הסיקה רפ, ומשפיעים משמעותית על עמידותו וחוזקו של הבטון. הסיקה רפ נפוץ במיוחד בתחום הבנייה והשיפוצים בשל תכונותיו ויתרונותיו הייחודיים ומשמש לשחזור ושיקום בטונים, במיוחד מעל ברזל זיון פגוע, תיקון פגמים אלמנטים טרומיים, שיקום מבנים, תיקוני בטון בשכבות, מילוי חורים, מילוי כיסי חצץ ועוד.

(לקריאה מורחבת על שיקום בטון ומפרט לשיקום)

תכונותיו הייחודיות של הסיקה רפ
הסיקה רפ הינו חומר ידידותי במיוחד למשתמש, ונדרשת פעולת ערבוב עם מים בלבד כשמדובר בסיקה רפ חד רכיבי, או תוספת של מקשר ייחודי במידה ובוחרים להשתמש בסיקה רפ דו רכיבי.

השימוש בחומר מאפשר נוחות עבודה וקלות מרבית הן בזכות פשטות הערבוב עם המים בעת הכנת החומר והן בזכות העובדה שנפח התערובת נותר ללא התכווצות או משקעים אף כשהדבר נוגע אל שכבות עבות, זאת בזכות מודול האלסטיות הנמוך של החומר ומקדם ההתפשטות התרמי שלו, אשר מונעים התכווצות ואפשרויות סדיקה. הסיקה רפ הינו טיקסוטרופי מאד, והסמיכות שלו מאפשרת יישום הן על גבי תקרות והן על גבי קירות או משטחים אנכיים. חוזק ההדבקה שלו אל הבטון הינו גבוה במיוחד, ואמינותו מוכחת באלפי פרויקטים שונים של שיקום.

סיקה רפ- כללי שימוש חשובים
ניתן להשתמש בסיקה רפ למגוון פעולות איטום ובידוד בקירות חיצוניים ופנימיים. חשיבות רבה ניכרת גם לאיטום אזורים אשר באים במגע שוטף עם צנרת, גז או מים. חשוב לדעת כי השימוש בחומרי איטום איכותיים ועמידים כמו הסיקה עשוי למנוע מעל ל-90% מכלל בעיות הרטיבות העלולות לצוץ ולהופיע.

הסיקה מאוד נוח למריחה והוא חזק ועמיד במיוחד בפני רטיבות, כשהשילוב של כל התכונות הללו מוביל לפופולאריות השימוש בו, הן בקרב בעלי מקצוע והן בקרב אנשים פרטיים אשר החליטו לשפץ את ביתם באופן עצמאי ובכוחות עצמם.

יחד עם זאת, במידה ואתם נכללים בקטגוריית השיפוצניקים החובבים, חשוב כי תדעו שעל אף נוחות וקלות השימוש בסיקה יישנם מספר כללי שימוש חשובים:

ראשית, לסיקה יישנן מגוון סדרות שונות, כאשר כל סדרה מיועדת אינדיבידואלית לשיקום או איטום של חלקים ייעודיים במבנה או בבית. כמו כן, לכל חומר יישנן המלצות ספציפיות והוראות ליישום. קיימים סוגים של סיקה שמצריכים ערבוב עם מים, ואילו סוגי סיקה מסוימים המצריכים המתנה עד לייבושם המוחלט, על כן מומלץ להיוועץ בקבלני איטום ושיקום בטרם רכישת החומרים.

סוגי סיקה שונים
קיימים, כאמור, סוגי סיקה שונים המותאמים אינדיבידואלית על פי צרכים. לדוגמה, בנסיבות בהן חשפתם נזילה בשירותים או חדר האמבטיה, מומלץ להשתמש בסיקה 107 שנצמד לחלוטין אל הבטון, ובעל עמידות בכל תנאי מזג האוויר, בכל טמפרטורה, ועמיד גם בפני שחיקה והוא אינו נסדק אף בפני ביוב, מלחים, לחץ מים וכדומה.

השימוש בסיקה 107 אידיאלי גם לאיטום מרתפים ומקלטים הן מבפנים והן מבחוץ, והוא מתאים לשימוש גם עבור מאגרי מים, בריכות, מרפסות ועוד. עמידותו הגבוהה בפני קרבונציה, פיח ומלחים מייעדת אותו אף לצביעת מבנים העשויים בטון חשוף וברזלי הזיון למשך שנים רבות. סדרת סיקה נוספת היא סיקה מונוטופ 610 שעימה ניתן לשקם שכבת בטון אשר התרופפה.

בסיקה 610 יישנם חומרים אשר חונקים את הקורוזיה ומסייעים בשיקום בטון. חומר זה מעניק הגנה מושלמת עבור שכבות הבטון, ומהווה אמצעי מושלם לאיטום בשלבים שלפני עבודות החיפוי. קיימים גם תוספים כגון דבק לטקס סופר, שבמידה ומוהלים אותם עם הסיקה 610 מתקבלת תערובת עשירה ועמידה במיוחד.

הסיקה 610 משמש גם במצבים בהם עולה הצורך בחיבור בין שתי שכבות בטון חלשות שאינן תומכות האחת באחרת, או חיבור בין טיח ישן אל שכבת בטון חדשה, בנסיבות בהן שום חומר אחר אינו מדביק באופן מוחלט. במידה והחלטתם לבצע מקצה תיקונים ושיפוצים באופן עצמאי, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע מיומנים ובעלי ניסיון בתחום.

 

באמצעות פעולת האיטום (נקראת גם בידוד) אנו מונעים חדירת גזים או נוזלים לבית. חשיבות רבה במיוחד ניכרת לאיטום האזורים הבאים במגע שוטף עם מים, גז וצנרת. האיטום נעשה באמצעות חומרי איטום שהבולט שביניהם הוא חומר מסדרת חומרי איטום סיקה (גילאר).

באמצעות שימוש באיטום על ידי חומרים עמידים ואיכותיים ניתן למנוע מ-90% מבעיות הרטיבות לצוץ ולהופיע. חומר האיטום סיקה הינו חזק, נוח למריחה ועמיד בפני רטיבות.

סיקה רפ

במידה ואתם מעוניינים להתחיל להשתמש בחומר, להלן מספר כללים חשובים:

  • ישנן סדרות חומרים של סיקה רבים ומגוונים בשוק. בדרך כלל, כל סוג מיועד לאיטום או לשיקום, חלק אחר של הבית או המבנה. ניתן לראות הוראות מפורטות על כל חומר, כולל מפרטים או המלצות ספציפיות ליישום. לדוגמא: ישנם חומרים שלא ניתן להשתמש בהם ללא ערבוב עם מים, יש חומרים שצריך לחכות עד לייבושם המלא ועוד. התייעצו עם קבלני איטום ושיקום, לגבי סוגי חומר האיטום ושימושיו השונים.
  • סיקה מתאים במיוחד לאיטום חללים הבאים במגע עם רטיבות. לכן, במקרה שגיליתם נזילה מחדר האמבטיה או מהשירותים- מהרו למרוח את החומר ולתת לו להתייבש. סיקה 107 לדוגמא הינו, עמיד בכל תנאי מזג האוויר ונצמד לחלוטין לבטון, עמיד בפני מלחים וביוב ועוד.
  • ה – 107 הינו אחד מחומרי האיטום של סיקה, המאפשר לאטום בצורה מעולה גגות מרוצפים, ללא צורך להרים את הריצוף. ניתן למרוח את החומר בשכבה נקודתית ודקה ובכך, לאטום לחלוטין את הרווחים בין הפנלים של הגג ולמנוע מרטיבות לחדור.
  • איטום קירות גבס בעזרת סוג אחר של החומר, ניתן לאטום בצורה נקודתית שברים וסדקים בתוככי הקיר ובכך למנוע מרטיבות להיכנס לקיר. ניתן לדעת שהאיטום הינו תקין כשמים לא יוכלו לחדור מבעד לקיר.
  • ניתן לשקם חזיתות של מבנים ובטון בעזרת חומרים כמו המונוטופ 610 או הסיקה רפ וכן, ניתן לשפץ שכבת בטון שהתרופפה. הסיקה 610 מכיל חומרים שחונקים את הקורוזיה ועוזרים בשיקום בטון. החומר מספק הגנה מושלמת לשכבות הבטון וכן מהווה אמצעי איטום לפני עבודות חיפוי, כגון: חיפוי אבן או שיש.
  • ישנם תוספים כמו הדבק לטקס סופר אשר הינו, חומר הדבקה מעולה לחיזוק בטון או טיח. משתמשים בו לשיקום בטון ואם מוזגים כמו נכבדת מהחומר, מקבלים תערובת עשירה מאוד ועמידה ברמה גבוהה (קשה לשרוט את הטיח בעזרת סכין לאחר ייבוש מלא). הדבק לטקס סופר הינו תוסף מעולה לשיפור ולחיזוק, השכבה הצמנטית אשר שומרת על איטום הקירות.
  • סיקה 610 הינו שמנת הדבקה לבטון אשר עוצרת קורוזיה, אך ישנו תפקיד נוסף וחשוב לחומר זה. כאשר מחברים בין בטון או טיח ישנים לשכבת בטון חדשה, החומר אינו נדבק היטב ואינו מחובר. דבר זה חשוב במיוחד בתקרות כאשר עובי התקרה הינו קריטי ותוספת שכבת בטון, אינה מחזקת את השכבה הקיימת אם אין הדבקה. למעשה התוצאה תהייה שתי שכבות בטון חלשות, אשר אינן תומכות אחת בשנייה. הסיקה 610 משמש במצבים מסוג זה, כשכבת יסוד מקשרת בין שאר השכבות.
  • בזכותו עמידותו הגבוהה למים- החומר מהווה איטם מוצלח לבריכות מים, אדניות וערוגות, גשרים, תעלות ועוד. החומר עמיד בלחצי מים גבוהים במיוחד וכן מתייבש במהירות.