שיפוץ בניינים

סיקה פלקס – איטום תפרים חיצוניים

הזרקת סיקה פלקס – איטום תפרים חיצוניים
איטומם של תפרי התפשטות אופקיים ואנכיים מתקיים כדרך קבע כבר בשלב התכנון של המבנים. תפר ההתפשטות מיועד ליצירת הפרדה בין חלקיו של הבניין, על מנת לאפשר את תנועת ההתכווצות וההתפשטות מבלי שיועברו ביניהם גם עומסים ולחצים, ולכוון את מיקום היווצרותם של הסדקים הנגרמים בעקבות הפרשי הטמפרטורה, תזוזת הקרקע ותהליך התקשות הבטון לאחר יציקתו. תפקידם של תפרי ההתפשטות הוא למנוע את תופעת היווצרותם של סדקים באזורים אקראיים ובלתי מתוכננים במבנה. בנסיבות רבות מתוכנן תפר ההתפשטות להיאטם באמצעות חומרי איטום משחתיים פוליאוריטניים כדוגמת סיקה פלקס, כשלעיתים מתבצע איטום נוסף לצורך הגנה נוספת, מכאנית, והרחקת מקורות המים באופן ממוקד מהתפר. את האיטום הנוסף ניתן לפגוש בתפרים תת ריצפתים, תפרים תת קרקעיים, משטחי נסיעה או הליכה, חניונים וכדומה, בהם מתבצע לרוב איטום ייעודי על ידי תפרים מכאניים המקובעים בבטון במהלך היציקה או לאחריה.

איטום נכון של תפרים חיצוניים
תפרי התפשטות נתונים כל העת תחת תנאי התפשטות או התכווצות, ונדרשת פעולת איטום באמצעות חומרים גמישים שיעמדו בתנודות הללו למשך שנים ארוכות. במרוצת שנים פותחו מגוון סוגים של חומרי איטום גמישים, כשלכל אחד מהחומרים הללו יישנן תכונות ייעודיות הנוגעות לכושר עמידות ויכולת אלסטית ספציפית. אחד הכללים המהותיים ביותר הוא ההקפדה שחומר האיטום יהיה בעל מסוגלות עמידה בפני תנועות של התכווצות או מתיחה ובאופן חופשי לכל הצדדים. עובדה זו נשמעת, לכאורה, מובנת מאליה, אך יחד עם זאת ניתן למנות אלפי מקרים של כשלים בתפרי ההתפשטות אשר נגרמים בעקבות איטום לקוי וחובבני שבוצע באמצעות קבלנים המניחים שעליהם למלא את התפר בחומר מבלי להבין כלל את אופן תפקודו. במהלך מילוי התפר בחומר חובה להקפיד שהחומר יוצמד אל דופנותיו של התפר בלבד ולהקפיד גם על עובי מתאים, זאת בכדי לאפשר לחומר להתכווץ או להימתח באופן חופשי אל כל הצדדים, כאשר שכבת חומר דקה מדי עשויה להוביל לקריעתו במהלך המתיחה בעוד ששכבת חומר עבה מדי עלולה להוביל להפחתה בכושר האלסטיות ולניתוק מהדפנות.

סיקה פלקס – לאיטום תפרי התפשטות
יישנם בשוק מספר חברות ויבואנים שונים המשווקים חומרי איטום לתפרי התפשטות. אין כל ספק שהחברה המובילה בתחום היא חברת סיקה המיוצגת בישראל דרך חברת גילאר. לחברה יש מגוון סוגים של מוצרים פוליאוריטניים המיועדים לתפרי התפשטות, ואחד מהמוצרים הללו הוא סיקה סרם 235 פלקס המותאם לת"י 4004 של מכון התקנים הישראלי. הסיקה פלקס מיועד להדבקה בקירות פנים וקירות חוץ, וכן באזורים בהם נדרשת שכבת הדבקה גמישה וחזקה, ובעלת יכולת פיצוי על תנועות בתשתית.

חומרי איטום נוספים מבית סיקה המותאמים לתפרי התפשטות הם:

1. סיקה איגולפלקס 102 המשלב בין איטום בטומני יחד עם שריון פולימרים וסיבים ייחודיים, ומיועד לאיטום מושלם של מבני בטון תת קרקעיים ויסודות מבנים.
2. סיקה הייפלקס 260 למילוי ואיטום חיבורים, משקים ותפרי התפשטות במעטפת הבניין ולעמידות חסרת פשרות ארוכה בשנים בתנאי סביבה אגרסיביים.
3. סיקפלקס קונסטרקשן פלוס עם תכונות קריעה, מתיחה וייבוש משופרות וכיוצא בזה.

מפרט לאיטום תפרי התפשטות

המפרט לאיטום תפרי התפשטות הינו רב שלבי ומתחיל בניקיון דפנות התפר והסרת חלקי הבטון או הטיח הרופפים בעזרת דיסק חשמלי. חשוב להקפיד שפני השטח יהיו יבשים ונקיים לחלוטין. במצבים של בטון חדש יש להמתין מספר שבועות בטרם היישום, ובכל מקרה אין לבצע את העבודה מעל למשטח רטוב. השלב הבא כולל החדרת פרופיל גיבוי אל עומקו של התפר על פי הוראות היצרן כאשר עובי החומר הוא מחצית מרוחב התפר. את פרופיל הגיבוי יש להחדיר אל העומק הרצוי, תוך הקפדה שהפרופיל אכן צמוד בחזקה אל הדפנות. לצורך הכוונת העומק הרצוי ניתן להסתייע בכפיסי עץ ייעודיים. השלבים הבאים כוללים את חיתוכן של פינות הבטון בקצות התפר לצורך יצירת שיפוע (פאזה), ומריחת דפנות התפר בשכבת יסוד. שכבת היסוד הינה פריימר שנועד להבטיח היצמדות מרבית של חומר האיטום לדפנות התפר. אטימת תפרי התפשטות ללא מריחת הפריימר תוביל להתנתקות חומר האיטום מן הדפנות בחלוף פרק זמן קצר. לאחר ייבוש שכבת היסוד יש ליישם שכבת יסוד נוספת, ולמלא את התפר בחומר האיטום על ידי אקדח הזרקה, תוך התקדמות לאורך התפר באופן מסודר וללא הפסקות, הצמדת החומר אל הדפנות והחלקתו. מדובר בפעולה מורכבת אשר דורשת מיומנות רבה, ומומלץ שלא לנסות וליישם זאת בשיטת "עשה זאת בעצמך". בתום התהליך יש לנקות את שאריות החומר בעודו טרי באמצעות מטלית ספוגה בטינר או טרפנטין. זמן הייבוש משתנה בהתאם לסוג החומר ולעובי השכבה.

 

להמשך קריאה על שיטות עבודה וחומרים לשיפוץ בניינים..

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..