שיקום מבנים מסוכנים

צו מבנה מסוכן וייעוץ משפטי

על פי החוק, במידה והבניין בו אתה מתגורר מוגדר כמבנה מסוכן, הרשות המקומית תוציא לדיירי הבניין צו מבנה מסוכן ותחייב אותך, לשפץ את הבניין עד להיותו ראוי שוב למגורים. במקרים בהם לא ניתן לתקן, תוציא העיריה צו הריסה לבניין. מבנה מסוכן מוגדר שכזה, אם הוא עומד בשלושת התנאים הללו:

  • אם הוא עלול לסכן את שלום הדיירים בו ואת שלום העוברים ושבים (עקב גושי בטון רופפים, מרפסות לא בטיחותיות, יסודות מבנה שקורסים ועוד).
  • אם יש במגורים בו סכנה משמעותית ולא ניתן בקלות לשפצו.
  • אם במגורים בבניין יש משום סכנה וודאית והוא עומד ליפול.

במידה והמבנה שבו אתם מתגוררים מוגדר כמבנה מסוכן, עליך לכנס את כל דיירי הבניין ולהקדים לטפל בתופעה.

איך להתנהל בתהליך השיפוץ מבחינה לוגיסטית ומשפטית? במאמר זה מובאות מספר עצות שימושיות:

זמני ביצוע

לרוב כאשר העירייה מכריזה על מבנה מסוכן, היא קובעת זמן תיקון ותגובה של עד שלושה חודשים. במקרים קיצוניים ניתן לבקש הארכת זמנים, על מנת לגייס את תמיכת כל הדיירים, או לבחור את הקבלן המתאים. כל הזנחה או אי התייחסות למצב תוביל את הרשויות להענשה, על ידי קנסות כבדים אשר לרוב עוברים את עלות השיפוץ.

הקדימו לטפל

חשוב לטפל בבעיה ולא להזניח. חשוב לגדר את האזורים המועדים (לדוגמא גושי בטון רופפים). במידה ועובר אורח יפגע פיזית כתוצאה מנפילת חלקי הבניין, יחויב כל דייר בבניין לשלם קנס גבוה ובנוסף יסתכן בתביעה פלילית. זהו דבר שניתן למנוע אותו. מרגע הגדרת הבניין או רישום הבניין במבנים מסוכנים, למעשה האחריות על פגיעות עוברת לראשם של הדיירים. העירייה מבחינתה הכריזה על המבנה וניקתה את עצמה, מאחריות לכל נזק או פגיעה. לרוב כאשר המבנה כבר נמצא בתהליכים, סביר להניח שהמצב באמת חמור והמבנה צריך שיפוץ. הסכנה לפגיעות עלולה להתרחש בתוך זמן קצר וצריך להתכונן.

התייעצות עם מהנדס בניין מוסמך

ישנה חשיבות להתייעצות עם מהנדס המבין בתחום של מבנים מסוכנים. על המהנדס להכין תכנית הוראות מדויקת לשיפוץ המבנה.

קבעו זמן

ברגע שהחלטתם לבצע את השיפוץ, יידעו את הרשות המקומית על כך. במקביל, קבלו ייעוץ משפטי מעורך דין מוסמך לגבי גמר ביצוע השיפוץ והגנת הדיירים מפני תביעות במידה והשיפוץ יערך יותר זמן ממה שחשבתם. הרשות המקומית עלולה להטיל על כל דיירי הבניין קנסות אם השיפוץ יארך מעבר לזמן שנקבע מראש.

בררו על חברת בניה מהימנה

חשוב ביותר: ישנן חברות בניה רבות בשוק שמציעות שיפוץ מבנים מסוכנים בתוספת ייעוץ משפטי לביטול צו מבנה מסוכן. וודאו שהחברה מספקת מפרט טכני מלא לביצוע השיפוץ, שהיא עומדת בזמנים ושתוכל לספק לכם סיוע משפטי בעת הצורך על מנת להתנהל מול הרשות המקומית. בררו על מבנים שעברו שיפוץ מקיף על ידי החברה ושכעת קיבלו את אישור העיריה על תקינותם.