שיקום מבנים מסוכנים

בניית ממדים

ממ"ד- הוא מרחב מוגן דירתי, הנועד לשמור על דיירי הדירה או הבניין, מפגעים שונים כגון התקפת טילים או רעידות אדמה. כשהמצב במדינת ישראל מתוח, לא ניתן לדעת מתי נזדקק לממ"ד וחשוב שכל דירה תכיל ממ"ד ליתר בטחון. ניתן להוסיף לדירת המגורים ממ"ד, במסגרת פרטית וניתן להצטרף לתוכנית הנקראת תמ"א 38- שהינה יוזמה ממשלתית, לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. הממשלה מאפשרת סיוע כספי ותוספות רבות לבניינים, אשר ישתתפו בפרויקט וכך מדרבנת אותם להוסיף ממ"דים.

אם אתם נכנסים לתוספת בנייה כמו ממ"ד- הנה כמה דברים שחשוב לדעת:

קבלת אישורים מתאימים

חלק בלתי נפרד מתחילת בניית ממ"דים הינו קבלת אישורים לבנייתו. חשוב להגיש בקשה לרשות המקומית בדבר הצורך בהקמת המבנה ולצרף אליה את תכניות אדריכל ומהנדס הבניין. לאחר הגשת הבקשה לעיתים ניאלץ להמתין תקופה ארוכה עד שנקבל היתר להתחיל לבנות. כמו כן, חשוב מאוד לקבל אישור להתחלת הבניה לפחות מ-60% מכלל דיירי הבניין.

ביצוע הפרויקט

הרי שלא תרצו להפקיר את חייכם ואת חיי אהובכם בשעת צרה, בתוך מבנה לקוי או שאינו עומד בתקנים. ישנו תפקיד משמעותי לממ"ד באורח החיים שלנו, כך שאסור לקצר פינות בנושא הבטיחות שלנו. מעבר לכך ומאחר ועדיין ישנם אנשים לא אחראים, מתפקידה של העירייה לפקח על תהליכי הבנייה. לכן רצוי לבחור חברת בנייה מקצועית ובעלת האישורים המתאימים, לצורך ביצוע הפרויקט לפי הסטנדרטים המחמירים ביותר.

נוכחות על פני הקרקע

אי אפשר לבנות חדר ממ"ד מרחף באוויר או מעל חניות רכבים! על המבנה להיות בעל יסודות בטון המחוברים לקרקע, על ידי עמודי בטון. את הבנייה מבצעים תוך כדי, עליה לגובה ויציקות של בטון בעובי גובה מהרגיל. יש לבנות תבניות יצקה וליצור, טפסנות ברזל המתאימה למאסיביות של המבנה.

מבנה ממ"ד ראוי

חשוב שגודל מבנה הממ"ד לא יהיה קטן מ-9 מטרים רבועים, והחומר ממנו עשוי הקיר חייב להיות בטון מזוין. במסגרת תהליך בניית ממ"דים שנעשית בשנים האחרונות מוסיפים באופן מובנה לקירות הבטון גם מערכת מובנת של סינון אויר כך שלרוב לא יהיה צורך בשימוש במסכות אב"כ לסינון רעלים.

התנהלות בתוך הממ"ד

לאחר שבניתם את הממ"ד בעזרת חברה מתאימה אל תמהרו להכניס אליו חפצים גדולים וכבדים. משרד העורף אוסר להכניס לתוך ממ"ד חפצים גדולים וכבדים העלולים ליפול עליכם בזמן נפילת טילים או רעידת אדמה. בדקו כל חפץ לפני כניסתו לממ"ד וודאו שהוא מוצמד לקיר.

ממ"ד לא יכול לשמש כחדר שירות

על פי תקנות פיקוד העורף, יש לבנות ממ"ד בצורה כזאת שיוכל להיות שמיש בעת הצורך. לכן, אין לבנות ממ"ד ולעשותו חדר כביסה או שירות מפני שכך לא ניתן יהיה להשתמש בו בשעת אמת במקרה סכנה. הממ"ד צריך להכיל מפרט מדויק שהינו לפי התקנון. דברים שחשוב שיהיו בממ"ד הינם: קווי טלפון לשימוש בשעת הצורך, מיטה, מכשיר רדיו ואינטרנט.