שיקום מבנים מסוכנים

שיפוץ מבנים מסוכנים

בארץ ניתן למצוא מבנים רבים שיסודותיהם פגומים, המעקות שבהם מתרופפות, טיח ובטון נופלים מהקירות וכדומה. לעיתים מחוסר טיפול ראוי ומהזנחה ממושכת, בתים מעין אלה הפכו להיות כמעט לא ראויים למגורים. הסכנה של נפילת חלקי אבנים מגובה רב, הינה אמיתית וממשית ומידי שנה נפגעים דיירים במבנים שונים. ישנן כמה דרגות בהגדרת המבנה כמבנה המסוכן למגורים:

ישנם מבנים אשר כלל לא ראויים למגורים, עקב התרופפות תקרה או יסודות בסיסיים מהבניין, ישנם מבנים אשר מוגדרים כמסוכנים למדי, וצריך לתקן את הדרוש תיקון במהירות האפשרית, וישנם מבנים בדרגה אף פחותה מזו, שראויים למגורים אך צריך לבצע בהן שיפוץ דחוף.

מבנים לפינוי – מבנים אשר אינם ראויים למגורים, נמצאים במצב של התפוררות היסודות לגמרי וסכנה לקריסת המבנה. בעבר נהגו לבנות ללא פיקוח ברמה גבוה וגם איכות החומרים, בהם השתמשו הבנאים לא תמיד היו איכותיים. המבנה מתחיל להתפורר ואם החומר חלש, אז רוב תשתית הבטון אינה תקנית ומתחילה לקרוס. במצב כזה העירייה מוציאה צווי פינוי ועל הדיירים לעזוב את המבנה, עד אשר יחוזקו כל היסודות.

מבנים מסוכנים מבנים מסוכנים הינו מצב אשר מוגדר כשלב לפי פינוי, כאשר המבנה מצריך שיקום ותיקונים של היסודות. מדובר על מצב טרום כאשר עוד יש עמוד יציב אשר מצריך חיזוק, או קיר אשר מתחיל להתקלף אך הבלוקים עדיין שלמים. שיפוץ מבנים מסוכנים גם יכול להתרחב, באופן נקודתי במבנה, כאשר קיר אחד לדוגמא נפגע מרטיבות ומצריך טיפול.

במידה ונמצא פגם בביתכם והנכם מעוניינים להתחיל בתהליך שיפוץ מבנים מסוכנים, להלן מספר עובדות חשובות שעליכם לדעת:

  • במידה והעיריה או הרשות המקומית במקום מגוריכם, הגדירה את המבנה שלכם כ"מבנה מסוכן", הקדימו לטפל במבנה. הזמינו אנשי מקצוע המתמחים בשיפוץ מבנים מסוכנים ומהנדס מוסמך שיוכל לאמוד את גודל הנזק ולהציע פתרונות.
  • החליטו באסיפת דיירים על אופי השיפוץ – במידה ולמבנה דרוש שיפוץ מבנים מסוכנים הנעשה באופן יסודי, ניתן לשפץ אותו בדרכים מגוונות: ניתן להיעזר בתכנית ממשלתית הנקראת "תמ"א 38"- לחיזוק מבנים מתרופפים בפני רעידות אדמה, וכן ניתן לשפץ אותו על ידי צוות מיומן העוסק בשיפוצים מתחום זה. יהיה מה שיהיה – בכל שיפוץ שתבחרו, יש לסכם באסיפת דיירים מסודרת מה יכיל השיפוץ – האם רק צביעה ותיקונים, או שמא חיזוק המבנה וכדומה. כמובן שפרט זה תלוי במידת הנזק שנגרם למבנה. באסיפת הדיירים המשותפת תוכלו לסכם מראש נושאים נוספים כגון: עלות השיפוץ, לוחות זמנים לביצוע ועוד.
  • פקחו על העבודה. במידה וביתכם קיבל צו מהעירייה המגדיר אותו כמבנה מסוכן, חשוב לפקח על העבודה על מנת שתעשה כראוי. בדרך כלל, העיריה תפעיל לחץ להתחייבות כל הצדדים בלוחות הזמנים לסיום ביצוע העבודה. העסיקו מהנדס בניין מומחה, שיחתום על כל שלבי ביצוע העבודה ועל כל סוגי החומרים בהם אנשי השיפוצים משתמשים. אם תהיו מסודרים ותקפידו לתעד את כל שלבי ביצוע העבודה, יהיה לכם קל בהרבה להגיש את כל הטפסים הנדרשים לעירייה כדי שתוכל להסיר מביתכם את צו "מבנה מסוכן".

חשוב לזכור שמרגע שהוצא צו מבנה מסוכן כנגד דייר הבניין, למעשה הדבר כרוך בתביעה משפטית בעלת אחריות מצב הדיירים. כל נזק או פגיעה אשר תגרם לעובר אורח, תהייה על אחריות דיירי הבניין, שכן העירייה ניקתה את עצמה מכל אחריות.