עמית עוז בניינים

הרכבות פיגומים

באם מדובר באתרי בנייה או בשיפוץ חיצוני לווילה פרטית, לצורך ביצוע העבודה בצורה הבטוחה ביותר אנחנו נדרשים להשתמש בפיגומים. פיגום הינו בנוי ממערכת מיטות או לוחות עץ המשמשים כקומות בטוחות למעבר של פועלים, המיוצבות על יסודות ברזל. בפיגום מיטות סטנדרטי אורך כל משטח הינו שתיים וחצי מטרים והגובה יהיה כשני מטרים, כך שמדובר על כיסוי של שטח קיר המחושב לפי חמישה מטרים רבועים.

אופן בניית הפיגום חשוב מאוד, על מנת ליצר מבנה קונסטרוקטיבי יציב וחזק. כמו בכל תחום הבנייה גם כאן נדרשת רמת פיקוח גבוהה ולרוב מהנדסים או אדריכלים, עוברים על שלמות הפיגום ושומרים על בניית פיגום תקנית. בפרויקטים קטנים נמצאת רמת פיקוח ירודה ולרוב האחריות נמצאת בידיהם של אנשי וועד הבית, אשר חסרי הבנה מקצועית ובעלי תקציב מצומצם. כמות העץ, הברזל אשר מתורגמים למעקות, חיזוקים וקשירות לבניין המושקעים על ידי קבלן הפיגום המבצע, יקבעו לבסוף את איכות הפיגום.

קבלן פיגומים אשר ינסה לחסוך בחומרי גלם או בזמן עבודה, ירווח את לחמו על חשבון פיגום יציב פחות או בעל תחושה לא בטוחה לעובדים. ניתן לראות פיגומים רבים בארץ אשר נבנים בצורה לא תקנית, כאשר הם נבנים עם מעקה אחד במקום שניים. רמת הקשירה והחיזוקים הינם דלים מאוד וניתן לראות יסודות ברזל עקומים, אשר עלולים לקרוס בזמן עבודה.

לאחר מספר תאונות בהם נפלו עובדים או נפצעו עוברי אורח, התחילו אנשי הוועד למצוא את עצמם בתביעות בהיקפים של מיליוני שקלים ונשיאה באחריות לפגיעה בחיי אדם. הדבר מחייב כיום בהזמנת קבלן איכותי בלבד, אשר הינו בעל כיסוי ביטוח נרחב וחתום על הפרויקט כאחראי.

 הרכבת פיגומים מקצועית תורמת, לסביבת עבודה נוחה ובטוחה עבור הפועלים אשר נדרשים לשים את מלוא הריכוז בקירות המעטפת. היכולת להגיע לכל אזור בקירות החיצוניים ולהתמקד בצורה נוחה, מאפשרת עבודה מדויקת שלא הייתה אפשרית או מושגת על ידי שימוש בסנפלינג או בסולם. עבודות טיוח לקירות מחייבים את הטייח בעמידה על משטח ישר, על מנת לאמוד את צורת הקירות. למעשה כל עבודה הכוללת חיפוי לקירות, מצריכה הקמה של פיגום מקצועי אשר מקיף את הבניין ומגיע לכל מרפסת. הפיגום גם מאפשר הובלה של חומרים כבדים כמו חיפוי של שיש או דליים של חומר כמו טיח ומלט, כאשר ניתן לחבר גלגלת עם חבל ולהניף חומרים לקומות השונות.

גודל הפיגום מחושב לרוב לפי כמות המיטות הנדרשות לכיסוי הקירות הקיימים, כך שהמחיר יהיה לפי מיטה או לפי מ"ר. בפיגומים הנבנים מסביב לבניינים גבוהים, ישנו הצורך להוסיף לתחשיב את הצורך בעיבוי העמודים בקומות הראשונות. יש גם לקחת בחשבון את העלות הנוספת הכרוכה בהנפת חומרי הגלם לקומות הגבוהות, כאשר מדובר בברזל כבד. נושא הגובה לעיתים מוזנח בזמן הצעת המחיר, אך גובה מחיר יקר מאוד בהמשך וגורם לסיבוכים את קבלני הפיגומים. חשוב לקחת נושא זה בחשבון מראש, שכן מדובר ביותר כוח אדם ובעבודה פיזית קשוחה מאוד.

מאמר זה מכסה עבורכם רק קמצוץ מעובי הידע הנדרש להבין את ענף הפיגומים, אך מספק גם הבנה שיש לדרוש רמה גבוהה ולהזמין אנשי מקצוע או חברות גדולות וותיקות בלבד, על מנת לספק עבורכם את רמת הביטחון הנדרשת ואת הפיגום התקני ביותר.