עמית עוז בניינים

זהירות מקבלן כללי!!!

השם קבלן כללי אומר לי שמדובר בחאפר, סוג של כלבוייניק אשר ידו בכל. אך אין לו באמת התמקצעות בתחום אחד, או יכולת לספק את האיכות הטובה ביותר. לרוב סוג זה של קבלנים אשר עושים הכול, הינם קבלנים קטנים חסרי מעוף או רמה גבוהה.

לצערי גם מעצבי פנים ואדריכלים ובפרט לחדשים בתחום אשר נוטים לעבוד איתם, בשל הנוחות של הכול תחת מטריה אחת. כאילו נכנסנו לרשת כלי בית ומצאנו מסכי פלזמה, כלי מטבח ותמונות שמן לקירות ביתנו. סביר להניח שהרמה והאיכות של כל הדברים בחנות לא יהיו זהים, למספר חנויות מתמחות אשר להן מבחר של פריטים והבנה רחבה יותר. אולי המחיר מגרה אך אנחנו לא מדברים כאן רק על איכות גימור ונראות, שכן גם מדובר על איכות מוצר והצורך שלו לעמידות וחוזק לשנים ארוכות. מדובר בעבודות שיפוצים אשר מחייבות את הדיירים לצאת מהבית, עם כל הכאב ראש הכרוך בדבר. שלא לדבר על העלויות ועל כמות כאב הראש מסביב עד לקבלת הבית לאחר השיפוץ.

כל זאת וכמובן שאין לנו חשק למצוא את עצמנו באותה הסאגה לאחר מספר חודשים, כל טעות בבחירת האדם הנכון עלולה להוביל אותנו לחוות מחדש תקופת שיפוץ נוספת.

לפניכם מספר חוקים מעניינים שעליכם לדעת, על תבקשו לאכול דג במסעדת המבורגרים. סביר להניח שהמוצר הנמכר ביותר הינו ההמבורגרים וסביר שמדובר בהמבורגר טרי לאומת הדג אשר יושב יובלות במקרר וממתין לכם.

תבדקו היטב, את רמת ההתמחות של הקבלן ורצוי שהמילים "יודע הכול" או "עושה הכול" לא יהיו שגורות בפיו. מומלץ בעבודות שיפוצים רחבות להעסיק קבלנים בצורת קבלני משנה לפי קטגוריות, כאשר יש קבלן לכל נושא. יש לזה מספר הטבות כמו היכולת שלכם לשחק בקטן יותר עם כל קבלן, עדיף להתחייב על סכומים קטנים יותר מאשר על כל הקופה.

עדיף להסתכל על זה מנקודת ראות של מנהל פרויקט, אשר שוכר תחתיו מספר בעלי מקצוע מומחים לכל דבר. אין בעל מקצוע אשר יכול באמת להבין בכל דבר ורוב הסיכויים שלקבלן שלכם, אין בעל מקצוע נפרד מכל תחום. הסבירות הגבוהה הינה שיש לו מספר בעלי מקצוע, אשר עושים הכול מאינסטלציה ועד ריצוף פרקט. זאת לא צריכה להיות הרמה שאיתה אתם אמורים לעבוד, יש דרך אחרת ובמאמר הבא אני אתן דוגמאות מחברות בנייה ודוגמא אישית.

חברות בנייה גדולות מחזיקות רשימות, של מאות בעלי מקצוע מתחומים שונים לפי קטגוריות. בכל זמן נתון מופעלים קבלני משנה אלו, לפי הצורך להשלים חלקים מהבנייה. קבלן צבע לא ינסה לצקת בטון או להתחרות בקבלן ריצוף, פשוט אין דברים כאלה. רמת ההתמקצעות הינה גבוהה מאוד וכל אחד מכיר את התחום שלו היטב, כך שאין הרבה טעויות בחישובים או עיכובים מיותרים. כל קבלן משלים את החלק שלו כמו לגו שמורכב מחלקים רבים, כאשר הכול מתחבר בסוף למבנה ענק.

כך גם צריך להיות בתחום השיפוצים כאשר ישנם קבלנים, אשר לוקחים עבודות הריסה ועיצובים בגבס עם אותו הצוות. הם מניחים שאם אותו קבלן הצליח להרוס ולפנות בצורה טובה, אז סביר להניח שהוא גם ימשיך באותה הרמה. ניתן לראות כיום קבלני אינסטלציה אשר עושים גם שיפוצים וריצוף, הם גם מסוגלים לעשות מסגרות ועבודות אלומיניום. אולי הם אינסטלאטורים טובים, אך הם אינם מעבר לכך וצריכים להישאר בתחומם ללא פזילה לתחומים נוספים.

דוגמא אישית מניסיון שלי כאשר לקוח פונה אלי, אני מפרק את תחומי הפרויקט לפי הקטגוריות ובודק עם בעלי מקצוע מסביבי. אין לי את כל סוגי בעלי המקצוע, אז ישנם חלקים מהעבודה שאני לא לוקח או מפנה את הלקוח לקבלן נוסף.

אני מכיר היטב את תחומי ההתמקצעות שלי ולמרות שהידע שלי הינו רחב הרבה יותר, אני מעדיף שלא לקחת אישית עבודות מחוץ לתחומי ההתמקצעות. לדוגמא אני יודע לבנות קירות גבס ומחיצות ואף יודע לעצב בגבס, אך כאשר ישנן עבודות גבס גדולות או עיצובים בגבס. במקרים אלו אני נוטה להזמין אומן מומחה אמיתי, אשר עבד איתי מספר שנים והינו בעל רמה גבוהה מאוד. אותו בעל מקצוע מגיע עם ציוד מקצועי מאוד ומותאם לביצוע כל עבודה, שכן אדם זה עוסק בגבס ורק בגבס במשך שנים ארוכות.

אני יודע לרצף ובעבודות קטנות כמו ריצוף מעל השיש במטבח, אשר לרוב אני מבצע חלקים אלו. אך כאשר ישנה עבודת ריצוף מלאה לדירה שלמה, אני מזמין קבלן ריצוף מקצוען אשר מגיע עם צוות רצפים. אין להשוות את הרמה שלו לכל רמה אחרת ויכולת למתן פתרונות בזמן העבודה, כך שאני יכול לסמוך עליו שיסיים את העבודה בזמן וברמה גבוהה.

מדובר בעלויות גבוהות יותר עבורי וכמובן שכקבלן קטן זה לא רווחי ולכן, ישנו הפיתוי לעשות הכול לבד. אך במצב התנהלות מסוג זה אני מבטיח, רמה גבוהה יותר וחוסר יכולת לאבד את עצמי בתוך פרויקט אשר הינו "גדול עלי". אני יודע בדיוק את עלויות החומר גלם ואז כמות העבודה אשר לפני, כמו כן אני מגיע עם צוות מותאם לביצוע הפרויקט ללא קושי.

עמית עוז בניינים אמינות לאורך כך הדרך….

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..