שיקום בטון

מלט- לבן ושחור

מלט- לבן ושחור
המלט הינו אבקה צמנטית או תערובת המורכבת מאבקת צמנט חול ומים, ולאחר שמיישמים עימו, הוא מתמצק ומתקשח. המלט הינו למעשה החומר החזק איתו מייצרים בטון, משלב פירוק האבן, תחינת האבן לאבקה והשריפה בחום גבוה כך שהחומר רוצה לחזור מצבו הקודם.

יישנם מספר סוגי מלט שונים והוא משמש להדבקת הלבנים לכיסוי פני התקרות והקירות, הגנת הקירות מפני מפגעים סביבתיים או הסתרת פגמים בבניה. כמו כן, ניתן להשתמש במלט לשיפור הבידוד האקוסטי והתרמי. סוגי המלט הנפוצים ביותר הם המלט הלבן והשחור (שלעתים מכונה גם "מלט אפור") שהינם תערובות שונות של חול, מלט ומוספים פולימריים שונים, וניתן להשתמש בהם לצורך הדבקה ותיקון, וכן להכנת טיט וטיח.

המלט מותאם לתערובות שונות כגון בטון, שליכט, טיח ויישומים נוספים. באופן כללי, המלט הלבן והמלט השחור אינם נבדלים בתכונותיהם למעט תוספת הפיגמנטים ליצירת הגוונים השונים, והתוספים המייעדים אותם לשימושים ספציפיים כגון מזרזים למיניהם, חומרים מעכבי התקשות ואף אבקות אלומיניום לגרימת תסיסה ויצירת ונקבוביות. בשורה תחתונה גוון המלט אינו מעיד על חוזקו כי אם מרכיבי התערובת, וכל תערובת בעלת כמויות זהות של מלט שחור או מלט לבן תהיה עם אותן תכונות חוזק.

מפרט עבודה למלט לבן ושחור
נהוג להשתמש במלט לבן לעבודות בהן נדרש גוון בהיר כגון יציקות בהירות, ריצוף באבן טבעית, גרנוליט בהירה, ביציקת מוזאיקה, בשפריץ או מילוי מישקים במעטפת אבן, בעוד שבכל יתר העבודות ניתן להשתמש בשני סוגי המלט. יישום המלט דורש משטח מיושר יבש ונקי, ובטרם הביצוע יש להסיר את השומנים, הלכלוך, האבק וכל עצם זר מהמשטח שעליו מיישמים את החומר.

השלב הבא בביצוע מורכב מערבוב המלט במים עד שמתקבלת תערובת אחידה. בנסיבות בהן התערובת שהתקבלה סמיכה מידי ניתן לדללה במים, ובנסיבות ההפוכות בהן התערובת שהתקבלה דלילה מהרצוי ניתן להוסיף מלט. מומלץ לחשב מראש את כמות התערובת הנדרשת לשימוש, מהסיבה שאין מוסיפים מים לתערובת שהחלה להתייבש. במידה והטמפרטורה מעל ל-45 מעלות או מתחת ל-5 מעלות מומלץ שלא ליישם את התערובת. אורך חיי המדף באריזה אטומה ובמקום ללא לחות הוא 6 חודשים. לאחר פתיחת האריזה חשוב להקפיד ולאטום היטב את השקית.

בתום היישום יש לנקות את הידיים ואת הכלים במים וסבון כל עוד התערובת עדיין לא התייבשה. תערובת המלט עלולה לגרום לנזק בשאיפה וכן לגרות את העור, על כן חשוב להקפיד ולהשתמש במשקפי מגן ובכפפות מגן מתאימים.

מלט הידראולי ומלט מהיר התקשות
ניתן למנות סוגי מלט נוספים כגון מלט פורטלנד, מלט הידראולי ומלט מהיר התקשות. מלט הידראולי, או בהגדרתו המקצועית "צמנט הידראולי", הינו מושג המתאר את חומרי המליטה המתקשים במהלך ערבובם במים, לרבות מלט לבן, צמנט פורטלנד, תערובות של בטון וטיח וכדומה. כיום, השתרש המושג בענף הבנייה לתיאור מעטפת רחבה של מוצרי שיקום ואיטום צמנטים שהינם הידראוליים ועמידים במיוחד תחת תנאי לחות ורטיבות.

חומרי איטום ושיקום צמנטים הידראוליים משמשים לאיטום קירות חיצונים, תעלות ניקוז מבטון, קירות של חדרי מקלחת, איטום בריכות שחיה, איטום מאגרי מים, שיקום בטונים, חיזוקים, עיגונים ועוד. חלק מן החומרים הללו ניתנים ליישום בערבוב במים בלבד, בעוד שחומרים אחרים מיושמים עם מוספים מתאימים על פי צרכים. מלט מהיר התקשות נכלל בקטגוריית המלט ההידראולי, והוא מכיל בתוכו תוסף המגדיל את נפחו בעת תהליך ההתקשרות.

מלט מסוג זה כולל תכונות של התקשות במהירות רבה, ומשמש לאיטום פריצות מים ביציקות בטון וקירות. חומר זה עשוי להתקשות ללא תוספת מים בתוך דקות ספורות, ובמידת הצורך ניתן לעכב את משך זמן ההתקשות באמצעות הוספת מים לתערובת. מלט מהיר התקשות נמכר גם בכינוי "מלט מהיר ייבוש" ומשמש לאיטום פריצות מים ויישום תיקוני בטון מהירים באזורים בהם אין אפשרות להשבתת המקום לצורך העבודות או כשעולה הצורך בזירוז המשך העבודות באתר ללא המתנה להתקשות החומרים.

צמנט פורטלנד נחשב אף הוא למלט פופולארי בבניה המודרנית, והוא תערובת הכוללת אבקת אבן גיר, חול ים שבסיסו קוורץ ואדמת חמרה, כשלעיתים הוא מועשר גם בסיגים שונים. השם "מלט פורטלנד" הוטבע בזכות תכונות ההתקשות הייחודיות של החומר שעות ספורות לאחר הרטבתו.

לקריאה על עבודות טיח, בטון ועוד…

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..