איך ממלאים סדק

שפכטל ומילוי סדקים

סדקים בקירות

בכל מבנה, ובמיוחד במבנים חדשים, מופיעים כעבור תקופה סדקים בקירות, אשר נובעים בעיקר מלחץ של הבטון והבלוקים זה על זה, ותזוזות עדינות של המבנה. סדקים מופיעים גם לאחר רעידות אדמה קלות וכדומה. ברוב המקרים, הסדקים אינם משמעותיים ליציבות של המבנה, והמשמעות שלהם אסטטית בעיקרה. מילוי סדקים נעשה באמצעות שפכטל, חומר מילוי המיועד לסדקים.

מילוי סדקים

על מנת למלא היטב בדקים בקירות, יש לחרוץ את הסדק בצורה טובה, ולנקות אותו משאריות לכלוך. הסדק נראה לרוב כמעין תפר על הקיר, ולעיתים נופלות מסביבו חתיכות קטנות של טיח, בגלל הסדק. כדי למלא את הסדק יש להגדיל אותו מעט וכאמור, לנקות שאריות של טיח, צבע ולכלוכים אחרים. חשוב לדעת, שבמקרים רבים מילוי סדקים באמצעות שפכטל בלבד לא יהיה יעיל לאורך זמן ומדוע?

מכיוון שהקיר עשוי משכבות של חול ומלט. השפכטל החדש עלול שלא להתחבר היטב לשכבות הללו, ולכן להתפורר שוב כעבור זמן קצר. לכן, לפני שממלאים את הסדקים בשפכטל, מומלץ מאד למרוח על הקיר ועל הסדק שכבת הכנה, פריימר. את הפריימר ניתן להכין בקלות באמצעות צבע אקרילי – פשוט למהול כמות קטנה של צבע אקרילי עם כמות זהה של מים, ולמרוח את החומר שנוצר על הסדק. לאחר מכן, יש להניח לקיר להתייבש, רצוי במשך יום. לאחר מכן, ניתן להשתמש בשפכטל על מנת למלא את הסדק, שהפעם יתמלא בצורה טובה ויציבה.

סוגי שפכטל

ישנם מספר סוגים של שפכטל. למילוי סדקים בקירות פנימיים, שהוא המקרה הנפוץ ביותר, כדאי להשתמש בשפכטל על בסיס גבס – זהו שפכטל שנמכר בצורה של אבקה דקה, ויש למהול אותו במים על מנת להשתמש בו. חשוב לוודא שכאשר מוהלים את השפכטל במים לא נוצרים גושים ושהתערובת חלקה ולא דלילה מידי. את החומר דוחסים אל תוך הסדק ומשטחים מעט על הקיר. כדאי להשתדל שלא להשאיר שאריות רבות מידי על החלק החיצוני של הקיר, על מנת לחסוך בעבודת השיוף. לאחר שהשפכטל מתייבש, יש לשייף היטב את השאריות שלו, על מנת ליצור קיר חלק, אותו ניתן לצבוע.


להגיב