שיפוץ בניינים

סדקים במעטפת בניין

סדקים עמוקים במעטפת חיצונית עלולים להיות יותר ממראה מוזנח עבור הבניין, אשר עלול לסבול מחדירה של רטיבות. הסדק גורם לשתי בעיות כאשר מצד אחד, ישנה חדירת רטיבות ומהצד השני ישנה חדירה של אוויר. החיבור של שני אלו ביחד יוצר אזורי גידול, לעובש פנימי וקורוזיה בברזלי הזיון בתוך הבטון.

איך נוצרים סדקים?

סולם

הבניין בנוי בצורה של סולם כאשר ישנם עמודים בצדדים וקורות בטון, הפתחים במרכז מלאים בבלוקים מסוגים שונים. כל תנועה ותזוזה של עמודי המבנה, גורמת לבלוקים במרכז לנוע וכך נוצרים סדקים במרווחים בין הבלוקים. במקרים אחרים תוך כדי התנועה, ישנם עמודים קטנים במרכז או חגורות אשר הבלוקים מתנתקים מהן. כל ניתוק היוצר סדק הינו תוצאה של תזוזה ולא התכווצות החומר, כמו שהרבה נוטים לחשוב. לאחר הזנחה של תקופה ארוכה, תהליך הסדיקה מואץ על ידי חדירת רטיבות או התפרצות של קורוזיה. החומר מתחיל להתפורר ונראה כאילו שהוא מתכווץ ומכן, ניתן להבין את המראה של הכיווץ.

איך מטפלים בסדקים?

יש לצפות לסדקים מבניינים חדשים כאשר עלולה להיות תזוזה עד אשר, המבנה מתיישב היטב בתוך הקרקע. לאורך תקופת ההסתגלות של המבנה, עלולים להופיע מספר סדקים אשר מצריכים טיפול. בשלב מוקדם ניתן יהיה לטפל בהם לפי הצורך, כאשר מדובר בשיטות שונות לפי עומק הסדק. סדק עבה מאוד יחשב לתפר אשר מצריך חומרים כמו גומי, אשר הינם בעלי גמישות והתאמה למצבים משתנים. יש לקחת בחשבון שמדובר במעטפת חיצונית עם שינויים במזג אוויר, כאשר חומרים נוטים להתכווץ ולהתרחב. סדקים בעלי סדיקה דקה ועדינה, ניתן למלא בחומר כמו שפכטל חוץ, אשר מותאם ובעל עמידות לקירות חיצוניים.

לפניכם מפרטים לטיפול בסדקים שונים:

סדקים דקים:

  1. חריצת הסדק בעזרת מברג על מנת לחשוף אותו.
  2. אם יש צבע מתקלף באזור, יש לקלף אותו ולשייף את פתח הסדק.
  3. מורחים שכבה של פריימר או צבע אקרילי חוץ מדולל היטב (הקירות מפרישים מליחות, אותה ניתן לבטל על ידי שימוש בפריימר).
  4. מריחת שפכטל חוץ בעזרת שפכטל נירוסטה ודחיקת החומר, לתוך הסדק.
  5. מריחת שכבה נוספת לצורך החלקת האזור והתאמה לנראות מיושרת.
  6. שיוף וצביעת האזור בשתי שכבות של, צבע אקרילי חוץ בעל עמידות גבוהה.

תפרי התפשטות (סדקים רחבים ועמוקים):

  1. פתיחת הסדקים על ידי גרזן או פטישון.
  2. דחיקת פס איטום לתוך הסדק.
  3. מריחת שכבה של פריימר מותאם לסיקהפלקס.
  4. מילוי התפר בסיקהפלקס וניגוב, עודפים של חומר.

אופן ביצוע הפרויקט…

במקרים רבים המצב מצריך פיגום מלא, על מנת לאפשר גישה לעובדים לאורך ביצוע העבודה. במקרים של פגיעות האזורים קטנים אז מומלץ, להשתמש בעבודת סנפלינג אשר מותאמת לפרויקטים מסוג זה.

   

אם היו לנו קירות חשופים מטיח, היינו יכולים לראות את תזוזת הבלוקים בצורה בולטת יותר…