שיפוץ בניינים

שיפוץ בניינים ישנים

שיפוץ בניינים ישנים וחידוש יסודותיהם יכול להיעשות מסיבות שונות ומגוונות:

–          יתכן שהשיפוץ נובע מהצורך לעיצוב חזית הבניין או פנים הבניין, על מנת להעניק לבית ישן במיוחד מראה אסתטי וחדיש.

–          יכול להיות שהשיפוץ נובע מהצורך לחיזוק יסודות רעועים, מעקות שעומדים לפול או קירות מתרופפים שניתן לראות אותם לעיתים קרובות בבתים ישנים. הסיבה יכולה להיות בטיחותית או אסתטית.

–          לעיתים הסיבה לשיפוץ בניינים ישנים יכולה להיות בעיות שונות המתעוררות בבניין: רטיבות ועובש בקירות, סתימות במערכת האינסטלציה, מערכת חימום או קירור שלא מתפקדות ביעילות.

–          אחת הבעיות השכיחות שבגללן מתחילים הדיירים לחשוב על שיפוץ המבנה, היא כתוצאה של חדירת רטיבות לתוך הדירות. חדירת רטיבות חיצונית לתוך הבית, נמצאת באחריות כוללת של כל דיירי הבניין ולכן, ישנה דרישה ודחיפה פתאומית לטובת ביצוע השיפוץ.

מספר דגשים חשובים שחשוב לדעת אותם בעת החלטתכם לשפץ בניין ישן:

א.       בחירת קבלן או חברת שיפוצים – בבואכם לבצע שיפוץ לבניינכם, כדאי לערוך סקר שוק ולבחון את האפשרויות השונות. כמו כן, מומלץ לקבל חוות דעת והמלצות משכנים, מכרים ומרשת האינטרנט העשירה במידע.

ב.       החלטה משותפת בין הדיירים אודות אופי השיפוץ – בבואכם להתחיל תהליך של שיפוץ בניינים ישנים מומלץ לכנס אסיפת דיירים ולבחון מהו אופי השיפוץ. יש אפשרויות שונות הקיימות בשוק:

  • שיפוץ במסגרת פרויקט תמ"א 38 – שיפוץ חזיתי ופנימי המיועד בדווקא לבניינים ישנים ומסובסד על ידי ממשלת ישראל. שיפוץ זה כולל ברוב המקרים שיפוץ כללי של החזית, הלובי, הוספת מעלית וחיזוק הבית בפני רעידות אדמה.
  • שיפוץ רגיל – ניתן לסכם עם קבלן שיפוצים או חברת שיפוצים מה יכלול השיפוץ – האם תיקונים בלבד, האם תיקונים וצביעת החזית, האם שדרוג מערכת האינסטלציה ועוד כהנה וכהנה מגוון אפשרויות.

ג.        אחריות הקבלן – פרט שלעיתים נוטים לשכוח אותו הוא היקף האחריות של קבלן או חברת השיפוצים. הקבלן אמור להיות אחראי על כל ניהול עבודת השיפוצים, הוא אחראי לבדיקת ליקויים במהלך העבודה, לשמירה על לוחות הזמנים שנקבעו מראש בחוזה לכל אחד משלבי השיפוץ ועוד.

ד.       יצירת חוזה מסודר – על ידי יצירת חוזה מסודר בין הקבלן וביניכם המוסכם על שני הצדדים, תוכלו להימנע מחילוקי דעות בעתיד. בחוזה צריכות להיות מפורטות הנקודות הבאות: לוחות זמנים לביצוע אבני הדרך בתהליך השיפוץ, התחייבויות כספיות ותיאום ציפיות מפורט ככל האפשר בין הקבלן ללקוח.

לא חשוב באיזה פיניש דקורטיבי תבחרו או אם, תעסיקו קבלן אשר נראה לכם שהוא מקצועי. כל טעות או נזק אשר יגרמו בזמן הביצוע או אחרי לבניין, יהיה באחריותכם. במצב כזה עליכם להיות מצוידים בליווי מקצועי של מהנדס, אשר משמש בעיקר כמפקח על המפרט, החומרים והביצוע הנכון. העלות עבור פיקוח ברמה כזאת מסתכמת בכמה אלפים בודדים, כאשר שיפוץ בסיסי של בניין מסתכם בעשרות אלפים ואילו, עבודות שיקום עלולות להסתכם במאות אלפים…