שיפוץ בניינים

איטום קירות שפריץ

חדירת רטיבות לקירות עם שפריץ יכולה להיות עקב, החלשות החומר או ביצוע לא נכון של התזת החומר בעבר. חומרי היסוד לשפריץ הינם חול מחצבה ומלט לבן או שחור בתוספת דבק לטקס, כאשר מרכיבים אלו למעשה זהים לבטון משופר או לשכבת הרבצה צמנטית.
שכבת הרבצה צמנטית, מיושמת כשכבה ראשונה לקירות חיצוניים ותפקידה לאטום את הקירות בפני חדירת רטיבות. כאשר אנחנו מדברים על שפריץ גס, יכול להיות שעם השנים תהייה שחיקה של החומר על ידי גשמים. מאחר והשפריץ עשוי מבטון משופר הוא אינו אמור להתפרק בצורה קלה, אך ביצוע לא נכון על ידי חיסכון במלט או תערובת ללא דבק יכולה להיפגע עם הזמן.
יש לבדוק את מצב השפריץ על ידי גירוד בעזרת מברג שטוח באזור לא בולט, תוך כדי יצירת שריטות בשפריץ. אם החומר מתפורר והמברג מצליח לחדור בקלות, סימן שהביצוע היה לקוי והשפריץ צריך חידוש (ראו מאמר על חידוש שפריץ).

במצב של חדירת רטיבות לתוך השפריץ ישנן מספר אפשרויות לאטום ולחדש את הנראות:

מפרט לחידוש שפריץ:
1. גירוד והשטחה של השפריץ הישן על ידי סיתות בעזרת פטישון או גרזן.
2. הרטבה וניקיון בלחץ מים גבוהה.
3. התזה של תערובת דלילה בתוספת של תוסף, המשפר יכולת אטימה לבטון (סיקה).
4. התזה של שכבה שנייה על מנת לוודא אטימה מלאה.

מפרט להחלקת שפריץ:
1. השטחה חלקית של השפריץ על ידי סיתות בעזרת פטישון (אזמל שטוח) או גרזן.
2. טיוח האזור בשכבת הרבצה צמנטית.
3. טיוח האזור בשכבת טיח ובתוספת של דבק לטקס סופר (סיקה).
4. גימור לפי העדפה כמו שפכטל, שליכט או שליכט אקרילי.

מפרט לאיטום שפריץ:
1. ניקיון בלחץ מים גבוה.
2. צביעת הקירות בשכבה מדוללת, בצבע רב-גמיש (נירלט או טמבור).
3. צביעה של שכבה שנייה, עבה יותר בעזרת הרב-גמיש.

(הערה – את הרב גמיש יש לערבב היטב בעזרת פטישון וניתן לאחר סינון החומר, להתיזו בעזרת איירלס על מנת לחסוך זמן. רב-גמיש בשל סמיכותו הרבה, מצריך שימוש בכמות גדולה מהרגיל של הצבע, לצורך כיסוי השפריץ)

איטום קירות עם שפריץ מצריך עבודה לקטנה ומדובר בלכלוך רב, כאשר יש לעטוף את כל החלונות היטב. אך למרות כל העטיפות עדיין יש לצפות לכמות של לכלוך וצריך להקפיד על שיטות עבודה מסודרות, כמו צביעה לפי אזורים מוגדרים מראש ועוד…

 

איטום קירות מעטפת חיצונית

בהגיע החורף, עלולות לצוץ בעיות שונות האופייניות לעונה זו. ביניהן: גגות דולפים, רטיבות בקירות, סדקים במקומות החשופים, נזילות בבתים ועוד. חשוב לדעת שיש מה לעשות ולא כדאי להזניח. מאמר זה מרכז מספר עצות מועילות על מנת לטפל בבעיה זו מבעוד מועד:

לפעול בזמן

קל יותר לבצע איטום בניינים ובידוד בקיץ כשהחומרים מתייבשים מהר יותר. ביצוע האיטום מבעוד מועד יגן עליכם מפני נזילות ורטיבות העלולות לחדור לקירות. כל סימן קטן יכול להעיד על התחלה של חדירת רטיבות ומומלץ שלא להזניח זאת.

יישור השטח

כפעולת הכנה מקדימה לאיטום בניינים, חשוב ליישר את השטח כדי להבטיח איטום נאות ואי חדירה של מים. רוב החומרים נדבקים למשטחים נקיים וחלקים, כך אנחנו משפרים את איכות האיטום ואת הסיכויים להמשך רטיבות.

ניקיון יסודי של גג הבניין

חשוב לנקות היטב את הגג, כדי לאפשר זרימה חלקה של מים בשיפועים. הצטברות מיותרת של מים תוביל לנזילות ולרטיבות. יש לוודא שהכניסות למרזבים נקיות ושאין, עצמים אשר יכולים לחסות את יציאת המים בחופשיות.

מאגרי מים

חשוב שאיטום בניינים יתבצע בכל הרבדים ולא רק בקירות החיצוניים אלא גם במאגרי המים, מומלץ לנקות את מאגרי המים פעם אחת בשנה. יש לוודא שאין סתימות ושאין התפתחות של תחב או ירקת, אשר עלולים לגרום לסתימות עתידיות.

איטום קירות חיצוניים

פעולה זו מומלצת ביותר משום שהיא מונעת מהלחות להיספג בקיר. בדרך כלל נוהגים לאטום את הסדקים שבקיר וכן לצפות את הקיר. כדאי לשים דגש על איטום הסדקים, שכן הם אחד הגורמים המרכזיים לרטיבות בבניין.

(להמשך קריאה על תחזוקת בניינים ובדיקות שנתיות)

איש מקצוע לביקורת

מומלץ להביא איש מקצוע שיסייר בביתכם ויהיה מיומן מספיק, בשביל לומר לכם איזו רמת איטום צריכה להיות, או כמה פעמים צריך לערוך את האיטום. אותו בעל מקצוע צריך להיות בעל רקורד וותק של שנים בתחום, על מנת לקבל טביעת עין טובה ומקצועית.

בדיקת מרפסות בבניין

חשוב לבדוק שכל מעברי הניקוז נקיים ופתוחים כדי לאפשר מעבר מים נקיים וזורמים.

בדיקת חלונות בבניין

חשוב לוודא שהחלונות אטומים דיים ולא מחדירים לחות ורטיבות לבניין.

סדקים הסמוכים לחלון

ניתן להשתמש בחומר סיליקוני על בסיס טרפנטין. רצוי לרסס באמצעות בקבוק ריסוס מיוחד.

תופעת העיבוי הנפוצה בקירות הפנימיים של הבניין

כשמצליחים לחדור מים ולחות מבעד לקירות, הם מושכים אליהם אדי מים ואלו גורמים לרטיבות ולצורך באיטום קבוע.

ניתן להשתמש בעצות האלו כדי למנוע זאת:

–          לא לחמם את הבית יתר על המידה ולאוורר את החדרים על בסיס קבוע

–          ניתן לצבוע את הקירות בחומרים מיוחדים שהפטריות והעובש רגישים אליהם, לדוגמא: חומרים שהם רעלנים.