שיפוץ בניינים

חידוש קירות חוץ

קירות חוץ אשר נוטים להתפורר או לאחר קילוף של חיפוי ישן, מצריכים חיזוק לתשתית של הקיר. כאשר אנחנו אומרים טיח או לטייח את הקירות, אנחנו לא בהכרח מבינים את המשמעות ואת סוגי החומרים אשר דרכם ניתן להשיג תוצאות שונות. ישנה האפשרות של טיוח הקירות בשכבה צמנטית על מנת לקבל, איטום טוב יותר של הקירות מחדירת רטיבות. על ידי טיוח הקירות בטיח תרמי, ניתן לייצר בידוד טוב יותר ושכבה מיישרת לקירות פגועים. על ידי טיוח הקירות בטיט ומלט, ניתן להשיג שכבת יישור של קירות פגועים או חסרי אחידות.

במקביל לכל שלושת האפשרויות המוזכרות כאן, ישנם תוספים מיוחדים אשר משפרים את חוזקו של החומר ועמידותו לאורך שנים ארוכות. ישנם דבקים מיוחדים כמו הסופר לטקס של סיקה, אשר הינו דבק חזק מאוד שניתן להוסיף אותו לכל תערובת. אם מוסיפים כמות גדולה מהדבק, אפילו פעולת הגירוד של הטיח הופכת להיות בלתי אפשרית, בשל חוזקו של החומר והתקשותו בזמן מהיר מאוד (לאחר ייבוש החומר מתקשה לרמה, שאי אפשר לשרוט אותו בעזרת מברג חד).

שכבה צמנטית – שכבה זו עשויה מתערובת של חול ומלט, ביחס של שלוש חול ואחד מלט. את התערובת מערבבים עם מים ומוסיפים דבקים לפי הצורך, או בהתאמה לסוג העבודה או המפרט. מדובר על שכבת החלקה המותאמת כשכבה ראשונה לאיטום או להחלקת שפריץ, שם יש לשכבת טיח צמנטית אפשרות להדבק היטב לשפריץ הישן. על השכבה הצמנטית ניתן למרוח שכבה נוספת של טיח או שפכטל חיצוני. ניתן לקבל פיניש חלק יחסית, על ידי שיוף בעזרת ספוג קשיח בזמן מריחת הטיח ולפני הייבוש הסופי. רמת הגימור תהייה חלקה יחסית וניתן יהיה למרוח עליה שכבות של שפכטל ולצבוע בצע, או להכין את הקירות לטיח אקרילי.

טיח תרמי – החומר נראה כמו מלט עם כדוריות של קלקר ומשקלו הינו קל מאוד, אך מדובר בטיח חיצוני בעל יכולות בידוד טובות. החומר הינו יקר יחסית ולכן אינו שכיח בארץ, אך בשנים האחרונות התחיל לפרוץ ונמצא בהרבה בתים. על הטיח התרמי ניתן להתיז שפריץ או למרוח שפכטל, לפי סוג הגימור הנחשק.

טיח – הטיח הקלאסי והנפוץ בארץ עשוי מתערובת של טיט, מלט ומים. את הטיט והמלט מסננים ברשת טייחים מיוחדת, על מנת להיפטר מאבנים וגושי חומר מאובנים. את התערובת מורחים על הקירות בעזרת מאלג,' על מנת לקבל כיסוי אחיד וישר. לאחר ייבוש חלקי אחרי מספר שעות, מגרדים את הטיח בעזרת מסור ארוך או עגול עם שיניים גדולות. פעולת הגירוד יוצרת את האחידות והיישור הסופי, שכן המסור הארוך עובר על הקירות ומחלק את החומר באופן שווה ומגרד את השאריות.

חידוש שפריץ – ראו מאמר מפורט על חידוש שפריץ.