שיפוץ בניינים

חיפוי קירות חיצוניים

סוגי חיפויי החוץ ותפקידיהם
חיפוי חוץ לבניינים הוא שם נרדף לכל סוג יישום העוטף את המעטפת החיצונית של המבנה. חיפוי החוץ מהווה את אחד האלמנטים המרכזיים בתחום הבניה, זאת בשל האספקט העיצובי-אסתטי שהינו בעל השפעה מכרעת על חזות המבנה, תוך התייחסות לתקנים ואילוצים סביבתיים שיקבעו את רמת הבטיחות ועמידות החיפוי לאורך זמן. לחיפוי החוץ יישנו מגוון תפקידים בנוסף לתפקיד העיצובי כגון הגנה לאורך זמן על המבנה כנגד תנאים סביבתיים, לרבות תנאי אקלים, ויברציות, זיהום אוויר, רמת המליחות וכדומה.

חיפוי מחוץ מיועד גם לשפר את אטימותו של המבנה כנגד מים ולהקנות לו כושר נשימה, תוך מזעור הצורך בתחזוקה וטיפולים שוטפים ככל שניתן. חשוב להתאים את סוג החיפוי בהתאם לתנאים סביבתיים, תוך הקפדה על יישום נכון על פי התקנים והכללים הנוגעים בדבר, על מנת שהחיפוי ימלא את ייעודו באופן מטבי ולאורך זמן.

ניתן לסווג את חיפויי החוץ לשתי קטגוריות מרכזיות, שבאחת נמנים החיפויים הקשיחים כגון אבן טבעית, אריחי קרמיקה לרבות פסיפס ופורצלן, פנלים טרומיים, אבן מלאכותית שבסיסה צמנט, וכן קירות מסך כמו זכוכית ואלומיניום או חומרים דקורטיביים שונים כדוגמת עץ.

בקטגוריה הנוספת נמנים החיפויים הרכים כמו צבע, שפריץ, שליכטה צבעונית וציפויי מרקם שונים רגילים או גמישים.

חיפוי אבן בקירות חיצוניים
בטרם הביצוע של כל סוג חיפוי חוץ שנבחר חשוב להקפיד על יישום שני שלבים מקדימים שכוללים הנחת שכבת הרבצה צמנטית על קירות החוץ של המבנה שתפקידה להוות שכבת האיטום, כשמעליה מיושמת שכבת טיח מיישרת.

רק בתום הנחת שתי השכבות הללו ניתן ליישם את החיפוי שנבחר. בשנים האחרונות ניתן להבחין בשימוש נרחב באבנים לצורך חיפוי קירות חוץ, כשהדבר נובע ממגוון סיבות שונות החל מדרישה אדריכלית להעניק למבנה חזות נאה לאורך זמן, וכלה בדרישה מטעם וועדות מקומיות לתכנון ובניה המעוניינות לשוות מראה אחיד ואסתטי בקומפלקס שלם של מבנים.

חיפוי האבן מיושם על קיר הרקע כגון קיר בטון, בלוקי איטונג וכדומה, כשלאופן היישום של החיפוי יישנה חשיבות רבה, זאת לצורך מניעת כשלים עתידיים המסתיימים לא פעם בניתוק הלוחות מקירות החוץ ונשירתם אל הקרקע.

מכון התקנים פרסם לאחרונה תקנים ישראליים הדנים באופן מקיף בדרישות הכלליות לחיפוי באבן טבעית ובשיטות לקיבוע יבש ורטוב, לרבות הוראות ודרישות תקן המתייחסות אל טיב החומרים, תכנון ותפקוד המערכת, בדיקות שיש הנדרשות לצורך להבטחת מערכת החיפוי וכדומה, כשחשוב להקפיד שהמערכת תתוכנן על ידי מהנדס.

ליקויים שכיחים בחיפוי אבן של קירות החוץ
התנתקותם של חיפוי האבן מן הקירות ונשירתם נובעת ממגוון רחב של ליקויים שונים, כשהשכיחים שבהם הם חוסר פיקוח ואכיפה מצד הגורמים האחראים לכך, יישום בלתי מקצועי, התרופפות החיבור שבין האבן לבין הקיר, וכן חלחול וחדירת מים אל תוככי הבניין דרך הקיר המחופה או בידוד תרמי לקוי אשר מוביל לעיבוי מים בקירות הפנים של המבנה.

הדעה הרווחת בקרב הקהילה ההנדסית היא שביצוע החיפוי על פי הדרישות והתקנות מצמצם כמעט לחלוטין את הסיכוי לכשל שגורם לנשירת האבנים.

ליקוי בחיפוי עלול, כאמור, להוביל לחדירת רטיבות אל תוך המבנה על אף החיפוי, כשהדבר נובע מספר סיבות כגון שימוש בלוחות אבן בלתי מתאימים לחיפוי כגון לוחות אבן עם ספיגות גבוהה, ביצוע לקוי של מישקים וכוחלה, אי יישום של שכבת איטום ראשונית על קיר הרקע, כשל בתליית הרשת על קיר הרקע, התכווצות או זחילת בטונים במהלך חייו של המבנה ועוד.

חשיבות תיקון הליקויים בחיפוי אבן של קירות החוץ
התנתקות אבן החיפוי בקירות החוץ הינו עניין המהווה סכנה בטיחותית בדרגה גבוהה במיוחד עד לסכנה של פגיעה בחיי אדם ורכוש. הבעיה המרכזית היא שלא ניתן לחזות אילו אבנים מועדות לפורענות ועלולות לנשור, וכאשר נושרות האבנים נוטות הרשויות המקומיות לדרוש את תיקון הכשל.

בנסיבות הללו מומלץ שלא להסתפק בתיקון נקודתי וממוקד, אלא לבצע תיקון כלל היקפי ויסודי הכולל גם תהליך של חיזוק העוגנים למניעת להתרופפותן של האבנים הסמוכות. תיקון כלל היקפי עדיף על תיקון נקודתי של אבנים בודדות הן בשל היותו של התיקון הנקודתי יקר במיוחד בהשוואה לתיקון היקפי והן בשל העובדה שבתיקון נקודתי אין אחריות לכך שאין עוד אבנים רופפות נוספות שעלולות לנשור.

ניתן למנוע תרחישים של תאונות ואסונות באמצעות ביצוע תחזוקה שוטפת של הקירות, והזמנת אנשי מקצוע לביצוע סריקה מקיפה ויסודית אחת לחמש שנים, ובמידת הצורך לערוך תיקונים על ידי הקמת פיגום, עיגון וחיזוק כל האבנים הרופפות.

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..