עמית עוז בניינים

פיגומים, פתרון לגובה או בעיה?

פתרונות להעלאת רמת הביטחון של דיירי הבניין בזמן ביצוע פרויקטים המחייבים בניית פיגום מסביב לבניין. שיטות שנבדקו בזמן אמת ומוכיחות שיפור בתחושה של הדיירים ומניעת נזקים.

פיגומים יכולים לתת מענה לעבודות טיח וחיפוי קירות מעטפת בניין כאשר נדרשת רמת דיוק ועבודה עם חומרים כבדים, לאומת ניקוי חלונות בעזרת סנפלינג או ביצוע תיקונים ועבודות צבע בעזרת פיגום תלוי. בפרויקטים רבים נדרשים העובדים לעבוד על קירות החוץ חודשים ארוכים ולכן, נדרשת הקמה של קונסטרוקציה אשר תאפשר עמידה נוחה ובטוחה לאורך זמן מסביב לבניין. פיגומים קבועים או פיגומי המיטות בשמם השכיח יותר, הינם מערך של מוטות ברזל המתוכננים באופן מודולארי להבנות בצורה אחידה לגובה רב. אופן בניית הפיגומים הינו חשוב על מנת ליצר מבנה חזק ויציב (ראו מאמר על אופן בניית פיגומים בצורה נכונה).

לרוב קבלני שיפוצים או חברות בנייה מזמינים חברת פיגומים לצורך הרכבת הפיגום מסביב לאזור העבודה, או לקוח פרטי אשר מכין את אזור העבודה לבעלי מקצוע שונים. פיגומים נדרשים לעיתים לעבודות של החלפת אינסטלציה חיצונית, כמו צנרות ביוב ומערכות חיצוניות ישנות לניקוז מים או קווי חשמל וטלפון. חברות איטום צריכות לפעמים להזמין פיגום על מנת לאטום קירות בגובה תוך כדי מריחת חומרים מיוחדים, או ריתוך יריעות ביטומניות על גגות של מרפסות ללא נגישות.

חברות לפרסום שלטי חוצות משתמשות בפיגומים לצורך קיבוע מסגרת עבור השלטים, כך שבחזית הבניין לרוב יבנה פיגום לגובה ובשלב מאוחר יותר מרכיבים את מסגרת הברזל. דבר זה לרוב גורר התרעמות מצד הדיירים מאחר ולרוב, יעדיפו כולם לפרק את הפיגום עם תום העבודה וכמה שיותר מהר.

פיגומים גורמים לתחושה של מגורים באתר בנייה, הדירות אומנם נהנות מצל נעים, אך גם מוסתרות יותר. פיגומים מאפשרים גישה נוחה לקומות הגבוהות, אשר אפשרו לדיירים יצירת תחושה של ביטחון מפריצות וחדירה של גורמים זרים. רמת הפרטיות יורדת כאשר פועלים מטיילים בקומות, מסביב לחלונות שהיו עד לא מזמן בלתי נגישים. פתאום אנחנו נדרשים לשים לב ולכסות חלונות לשירותים ולחדרי אמבטיה, ישנה תחושה של חוסר אונים ובמיוחד לאנשים אשר עובדים מהבית. בלילה הפיגום חשוך לרוב ויוצר תחושה לא נעימה של אפשרות להתגנבות, או נוכחות של מבנה זר המאיים על הדיירים.

ונדליזם הנגרם על ידי בני נוער הינו שכיח מאוד, מאחר ויש עניין לצעירים משועממים לטפס על הפיגום. תוך כדי טיול בין הקומות הם יכולים להבחין, בנקודות תורפה או בחוסר פיקוח ונוכחות אשר שומרת או מבחינה בהם. הדבר נפוץ עוד יותר בפיגומים המכוסים בברזנטים ובתקופות של חופש מבתי ספר, כמו חגים וחופש גדול.

 

פיגומים יכולים להיות בטוחים הרבה יותר אם נשים דגש על שיפור הנראות והביטחון:

1. תאורה– יש לחבר תאורה מסביב לאזור העבודה בקומת הקרקע, על מנת לאפשר ראות טובה יותר בערב במקרים של תנועה. ניתן לפזר מנורות על ידי כבל תאורה ארוך או קו עם נקודות לפלורוסנטים.
2. מצלמות אבטחה – חברות בנייה מפזרות לרוב מצלמות אבטחה על מנת לתעד ולהרתיע, אנשים לא רצויים באתר. גם באזור של קומת הקרקע ישנן מצלמות אשר מתעדות כל פעילות או ניסיון לטפס על הפיגום.
3. כיסוי ברזנט מקומה שלישית ומעלה – כיסוי ברזנט נועד להגן מנפילות חומרים או בריחת אבנים קופצות מחוץ לאזור הפיגום, אך כיסוי כזה גם משמש הסתרה באם רוצים להתגנב פנימה. רצוי להשאיר את הקומות הנמוכות חשופות כך שניתן יהיה לראות בירור, עלייה של אנשים לא רצויים.
4. קשירת סולמות בצד – הפיגום בנוי לפי קומות ובין כל קומה ישנם סולמות ברזל, אשר ניתן בסוף היום לפרק את חלקם ולקשור אותם בשרשרת עם מנעול. פעולה של קשירת הסולמות מונעת ונדליזם של צעירים או גישה מהירה לקומות הגבוהות.
5. שילוט לעודד ערנות – מומלץ לשים שילוט בכניסה לחדר מדרגות, לובי ובמעלית על מנת להזכיר לדיירים לפקוח עין ולהישאר ערים לסיטואציה.

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..