עמית עוז בניינים

שיפוץ בניינים עם פיגומים

מערכת מיטות ברזל המורכבת בפשטות על מוטות ברזל, פותרת את בעיית הגישה למעטפת החיצונית של הבניין ויוצרת מעבר בטוח לפועלים. בהשוואה לסנפלינג או פיגום תלוי, פיגום מיטות הינו יציב יותר ומאפשר נוחות עבודה לצד יציבות קונסטרוקטיבית הנדרשת במיוחד לעבודות טיח או חיפוי חיצוני. ניתן גם לחבר מנוף או גלגלת על מנת להניף לגובה חומרים כבדים ולכסות בבד את הפיגום, על מנת להגן מנפילות של אבנים או אבק.

בטיחות ושימוש בפיגומים…

השימוש בפיגומים הינו נחשב לשכיח ביותר, בשל הענקת הביטחון לעובדים ורמת הנוחות כאשר מדובר על עלויות קטנות יחסית להיקפי הפרויקטים. מספר התאונות של נפילות מפיגום הינו נמוך מאוד ובדרך כלל קשור למחדלים בבניית הפיגום או פועלים אשר שינו את המבנה.

כאשר הפיגום בנוי בצורה נכונה לפי התקן, הוא אמור להיות יציב ומעוגן היטב בצמוד לקיר לצד מעקה ביטחון כפול ולוח עץ פינתי בתחתית, אשר מונע נפילות של כלי עבודה. רשלנות של פועלים או חוסר פיקוח יכולה לגרום לכך, שפירקו או לא בנו, את המעקות בצורה בטיחותית או חסכו, בכמות החומר ודבר כזה יכול לגרום לאסון. בתאונה רשלנית אחד הפועלים פירק את המעקה על מנת לקבל חומר ולא הרכיב אותו בחזרה, התוצאה הייתה נפילת עובד מקומה שמינית. כאשר הפיגום בנוי בצורה נכונה על פי התקן, הוא אמור להיות בטוח לגמרי למעבר ולעבודה עליו.

הבעיה הנפוצה בשימוש במערכת מיטות הברזל הינה, בחשיפת הדירות לפריצות על ידי חוסר ערנות. דיירים רבים שוכחים לשנות הרגלים ומשאירים חלונות, דלתות ופתחים פתוחים לרווחה. לא רק שהפיגום הופך לסולם בטוח עבור הגנבים, אך גם מוסתר על ידי בד ומעניק מרחב עבודה לגנב.

חשוב להתייעץ עם הקבלן המבצע לגבי דרכים להגן, על בטיחות הדיירים מפני חדירת גנבים ולשמור על ערנות גבוהה מהרגיל. בעבודות אשר אינן כוללות הפלת או פירוק חומרים, מומלץ יהיה לוותר על הנוחות של כיסוי הבד ולשמור על הנראות של המבנה. חשוב להקפיד לקשור את הסולמות בסוף יום עבודה ועל הדיירים, מוטלת האחריות לשמור על תאורה במרפסות, לנסות ולהאיר מספר חדרים בתקופת הפרויקט.

לאחר סיום העבודות יש להזדרז עם הפירוק ולהימנע מחשיפת יתר ללא סיבה, כאשר לרוב הפירוק אורך כיום עבודה לפיגום סטנדרטי.

לסיכום עם הבעד ונגד:

בעד – הפיגום הינו דרך בטוחה ומונעת סכנה עבור הפועלים, ניתן להניף חומרים כבדים, מאפשרת גישה נוחה בגבהים ומגנה מנפילות חומרים בזמן עבודה.

נגד – פיגומים יכולים לשמש כמטרה קלה לגנבים ומצריכים רמות ערנות גבוהות ושמירה על ביטחון הדיירים.

 

(לקריאה על בניית פיגומים תקנית ורמת אחריות אצל מזמין העבודה ועוד מידע

על חיזוק וקשירת פיגומים לבנה בצורה איכותית…)

מחירי פיגומים:

המחיר מחושב לפי כמות המיטות או לפי מ"ר מרובע, כאשר יחידת מיטה אחת שווה לחמישה מטרים רבועים (אורך המיטה הינה 2.5 מ"ר והגובה הוא שני מטרים).

המחירים לפיגומים עד גובה בניין של כשש קומות הינו:
המחירים ינועו בסביבות 80 – 100 למיטה או 16 – 20 ₪ למ"ר.

 

המחירים לפיגומים לבניינים גבוהים המצריכים חיזוק ברגליים, חיזוקי ברזל והנפת החומר לגובה:
המחירים ינועו בסביבות 120 ₪ למיטה או 25 ₪ למ"ר.

(מחירי השכרת הפיגומים יכולים להשתנות לפי דרכי הגישה ועוד)

 

פיגום מרחף, פיגום מעל חנויות

פיגומי מיטות נמצאים בענף הבנייה מזה שנים רבות, אך הצורך לבצע פרויקטים של שיפוץ מעל חנויות ובאזורים הומי אדם, מחייב את בוני הפיגומים בהרמת הפיגום לגובה. בתל אביב בפרט ישנם רחובות מוגדרים אשר מחייבים בפיגום, המתחיל להיבנות מעל לקומת החנויות ומצריך קונסטרוקציה מיוחדת. מדובר על פיגום אשר עשוי מברזל כולל משטחי עץ כבדי ושוקל כמה טונות, תלוי לפי הגובה ואורכו של הפיגום.

בניית פיגום סטנדרטית..

פיגום מיטות בנוי ממוטות ברזל כבדים עם משטחים עץ המולבשים בתוך מסגרות ברזל, אשר מיצרים קומות ורצפות למעבר בטוח של פועלים. הפיגום נבנה מקומת הקרקע בצורה הדומה לבניית בניין, ישנם עמודים המתחילים מהרצפה וכל שני מטרים בונים משטח רצפה חדש.

ישנו תפקיד מכריע לעמודי הפיגום, שכן הם נושאים משקלים כבדים של הברזל והעץ אשר נבנים עליהם. בפיגומים מעל לשש קומות נדרשת עבודה של הכפלת כמות העמודים בקומת הקרקע, על מנת לשפר את העמידות וההתנגדות לכמות הלחץ המופעל על כל עמוד.

הפיגום גם קשור למבנה עצמו על ידי הברגות וחיבור מוטות ברזל לקירות, או למעקות בטון. קשירות אלו רק שומרות על יציבות הפיגום ושמירת מרחק קבוע בין הפיגום עצמו לקירות המעטפת. פיגום אשר מקיף בניין של ארבע קומות מגיע למערכת של כמאתיים מיטות, הכוללות למעלה מארבע מאות מוטות ברזל כבדים ושוקל מספר טונות.

קונסטרוקציית ברזל לפיגום מרחף..

הקונסטרוקציה דומה מאוד לבניית מרפסות בהן צריך להתחבר לקומה הבטון, על ידי חציבה וגילוי של הברזל. במקרה של חיבור הפרופילים של הברזל שלא כמו במרפסות אין צורך בחציבה אך, על ידי הברגה ניתן לחבר את המוטות לתוך קומת הבטון.

בדרך כלל משתדלים להוריד "רגל" בצמוד לקירות עד לקומת הקרקע על מנת לחזק את המבנה ולייצר חצי גשר עליו ניתן יהיה להציב את הפיגום. הקונסטרוקציה בנויה ממוטות ברזל דאבל טי 10 הדומות לפסי הרכבת ונבנים בצורה משולשת, על מנת לחזקת את עצמה ולהיות מרחפת באוויר.

לצורה המשולשת ניתן לפעמים לראות שמחברים רגל תחתונה אשר מגיעה מפני הקרקע, או מוטות קישור נוספים אשר מתחברים ממרפסות או אלמנטים בולטים. פונקציה נוספת התורמת להגנה על הולכי הרגל תהייה פרישת לוחות עץ כרצפה לפני הצבת הפיגום, כאשר פעולה זו תורמת לפרויקטים בהם ישנו חשש לנפילות חומרים או לכלוך רב. במיוחד בעבודות חיפוי או בנייה נדרשים הקבלנים להגן על כל מעבר של הולכי רגל, באם מדובר בכניסות לבניין או באזורי מדרכה.

פיגום מיטות רגיל אינו מאפשר בנייה של קומה רחבה המגנה על הולכי רגל, כמו קומה שנבנתה באופן קונסטרוקטיבי ומותאמת לרוחב המדרכה או אזורי התנועה.

הגנה על הבניין מפריצות וגנבים..

פיגום מייצר סולם גנבים ומאפשר לתחושה לא נוחה עבור הדיירים כאשר, ניתן לעלות לכל הקומות בצורה חופשית. כאשר הפיגום מתחיל מגובה רב ומחייב בסולם גבוה, למעשה נוצרת הפרדה ומקשה על גנבים לחדור למבנה. קונסטרוקציות אשר חוברו למבנים מעל לקומת החנויות, לפעמים נבנים מגובה של כחמישה מטרים מעל לפני הקרקע.

בנוסף מפזרים תאורה במיוחד בקומה הראשונה, על מנת להבליט תנועה של אנשים באזור. פעולות אלו עוזרות לשפר את תחושת הביטחון עבור הדיירים ולמנוע בעיות בזמן השיפוץ. כמובן שחשוב לשמור על התקדמות מהירה של העבודה ופירוק הפיגום מיד עם סיום הפרויקט.

הקמת פיגומים

בניינים רבים בארץ נמצאים במצב של הזנחה או טיפול לקוי, על ידי ועד בית לא מקצועי. צמחים ועצים צומחים באופן פראי וגורמים לפגיעה בקירות ועם הזמן גם לחדירת רטיבות. כאשר רוצים לטפל בקירות, נהייה זה פרויקט לא קטן להגיע לקירות ורוב הפיגומים אינם מאפשרים זאת.
אם מדובר על צמחייה סבוכה יש לגזום אותה בטרם יתחילו העבודה, שכן בכל מקרה רמת הלכלוך שתספוג הצמחייה תאלץ גיזום לאחר ביצוע העבודות. אם מדובר בעצים גבוהים אשר פיתחו ענפים הפוגעים בקירות, ניתן יהיה לגזום רק את הענפים ולהימנע מפגיעה בעץ.

שיפוץ בניינים הינו דבר פשוט יחסית מאחר ומדובר בקירות שטוחים, אשר מצריכים ישום פשוט יחסית. הבעיה הינה הגובה הרב, אשר מצריך העלאת עובדים וחומרי גלם לקומות השונות. שימוש במנופי הרמה או במות הרמה, יכול להיות פתרון נקודתי ומאפשר העלאת עובד אחד בלבד. מדובר על שיטות עבודה יקרות, אשר מתאימות לתיקונים קלים או עבודות איטום תפרים.

הקמת פיגומים אם מדובר על שיפוץ בניינים מלא, הכולל טיח או חיפוי חיצוני ומצריך צוות פועלים גדול. במצב כזה תפקיד הפיגום הינו נרחב ומספר פתרונות שונים, כמו קיבוע גלגלת וחבלים להעלאת חומרי גלם. ניתן גם לחבר גלגלת חשמלית במקרים של טיוח קירות, המצריך עשרות אם לא מאות דליים של חומר. ניתן להעמיד סולם קטן ולמצב את העובד אל מול אזור העבודה, כך שיכולת הדיוק יכולה להיות טובה. בחיפוי בריקים לדוגמא, צריך בעל המקצוע להיות מאוזן וקרוב לאזור הריצוף על מנת לבצע את העבודה.

הקמת פיגום הכרחית ברוב המקרים, למרות שרוב הדיירים יעדיפו להימנע מפיגומים בשל האי נוחות. הבניין פתאום חשוף לפורצים אשר משתמשים בפיגום כסולם, איתו ניתן להגיע הישר לתוך הדירות.
(הערה- מומלץ להתקין תאורה חזקה על מנת לשפר את הביטחון מסביב לבניין)

בדרך כלל מחלקים את עבודות השיפוץ של הבניין לשני חלקים וכך גם את הרכבת הפיגומים, כך שמקיפים רק חצי מהבניין בכל שלב. הדבר מחזק את הפיגום ביחס לבניית קיר פיגומים אחד, שכן בנייה בצורה האות "ריש" מאפשרת קשירה טובה יותר. לאחר סיום מחצית מהעבודה, פשוט מפרקים את הפיגום ובונים אותו מחדש בחצי השני.

 

 סוגי פיגומים ופתרונות לעבודה בגובה..

עבודות גובה נדרשות כאשר אנחנו צריך לטפל בקירות מעטפת חיצוניים, כאשר דבר זה נדרש במקרים של שיפוץ או תיקוני בעיות כמו רטיבות או נפילות חלקי בטון וטיח היקף הפרויקט או סוג העבודה מאלץ אותנו לבחור את סוג הכלי או המתקן אשר איתם נוכל לטפס לגובה הנדרש.

עבודת צבע יכולה לאפשר לנו את הנוחות, להגיע לכל אזור בעזרת סנפלינג אך גלישה בחבל, אינה מתאימה לחיפוי קירות בשיש או עבודות טיח. כמובן שיש להתאים את הפתרון המתאים לסוג העבודה, בעזרת התייעצות עם בעלי המקצוע השונים. מומלץ להתייעץ עם מספר בעלי פתרונות שונים, שכן כל אחד מוכן למכור את הפתרון שלו ככלי מנצח, אשר גובר על כל השאר.

לפניכם רשימת פתרונות אפשרית המותאמת לפי מצב הקירות, סוג הפרויקט והגובה:

סולם – זהו הכלי הקלאסי לעבודות גובה נמוכות יחסית ומותאם לעבודות צביעה וביצוע תיקונים קלים, אך אינו מתאים לעבודות טיח או חיפוי, בהן יש להניף חומרים כבדים לגובה.

פיגום נייד (על גלגלים) – פיגום זה אשר נחשב למודולארי וניתן לבנות אותו כמו לגו, יכול להגיע לגובה של עד כעשרה מטרים מהקרקע. הנוחות שבפיגום זה הינה, היכולת שלו לנוע על גבי גלגלים, אך מצריך רצפה ישרה ואחידה.

פיגום תלוי – מדובר על משטח אשר מחובר בחבלים, הקשורים למוטות אשר שלוחים מחוץ לשטח הגג. המשטח גולש על קירות ישרים ואינו מתאים לעבודה, מסביב למרפסות או אזורי מזגנים. המשטח צריך להיות צמוד יחסית לקירות הבניין ואורכו מכסה שטח של כשישה מטרים, כך שצריך לפרק אותו ולהזיז בכל פעם שמסיימים איזור מסוים.

סנפלינג – סנפלינג מתאים בעיקר לעבודות קטנות של איטום סדקים בקירות או צביעת קירות ישרים (לא מתאים לשפריץ). היכולת של הגולש להגיע לכל אזור הינה הסיבה העיקרית לנוחות, אך פתרון זה אינו מתאים לעבודות טיח מדויקות או הנפה של חומרים כבדים לגובה.

פיגום מיטות – פיגום קלאסי לעבודות גובה בהיקף של שיפוץ בניינים, אשר מצריך צוות מקצועי, הנדרש לעבודות שעות רבות על הקירות. היכולת של פיגום המיטות להעניק לעובדים עליו תחושת יציבות מאפשרת, רמת תחושה מדויקת הנדרשת לעבודות טיח ורמות גימור שונות.

המחירים יהיו מותאמים לפי סוג הפתרון ויכולים להשתנות, על ידי משתנים כמו סוג הפועלים, היקף עבודה ועוד…

להמשך קריאה על הרכבת פיגומים…

עמית עוז

עמית עוז בניינים הינו קבלן לשיקום מבנים, עבודות גובה משולבות פיגומים וסנפלינג..