שיפוץ בניינים

סוגי בלוקים בבניה

בלוקי בניה הם הבסיס המרכזי בכל בניית בית. כאשר אנו באים לבנות הבית או לשפץ בשעה טובה את הבית, יש לתת מחשבה לבחירת בלוק הבניה המתאים.

כל בלוק בניה מגיע עם תכונות אחרות וכמובן מחירים שונים. יש לבדוק לעומק את תכונות בלוקי הבניה בהתאם לצרכים שלנו, ולכם מכן לבחור לפי המחיר. בלוק בניה שאינו מספק את הצרכים שלנו, אינו יעיל עבורנו ומשמעו שהוצאנו כסף סתם על בלוק שאינו יעיל.

 

בלוקי בנייה הם אילו שיספקו יציבות לבית ועמידות. הם מבודדים את הבית מפני חום וקור,מעניקים בידוד אקוסטי ואפילו הגנה מאש.

יש ארבעה סוגי בלוקים בבניה ,כל אחד מהם בעל תכונות שונות. לפי התכונות יש לבחור את סוג הבלוק הרצוי.

בלוק לבניה שחור

זה הבלוק הנפוץ ביותר. בלוק פשוט וטוב. נדבק בצורה מצוינת לטיט ולטיח וקל לעבוד איתו.

היתרון הגדול שלו הוא המחיר הזול- חמש שקל בערך  לבלוק.

בלוק לבניה לבן

בלוק הבניה הלבן עמיד בפני אש ומים, וגם יכול לספק יכולת בידוד תרמית גבוהה ואקוסטיקה טובה.

המחיר נע בין 10 עד 20 שח. מדובר במחיר כפול מהבלוק השחור, אך במחיר כפול אתם מרווחים תכונות ויתרונות שאין לבלוק השחור.

בלוק לבניה סיליקט

היתרון הגדול של הבלוק הזה הוא יכולת הבידוד האקוסטי הגבוהה מאוד שלו. כאן נשאלת השאלה כמה אתם מוכנים לשלם בעבור שקט, משום במחירו נע בין 180 ל350 שח, ליחידה.

בלוק תרמי-פומיס

זהו הבלוק היחידי ברשימת סוגי בלוקים לבניה שנחשב לבלוק ירוק. זהו בלוק איכותי, בעל יכולות בידוד תרמיות ובעל חוזק. לרוב משתמשים בבלוק זה כתוסף כאשר יוצרים לחות בטון או אבני בניין מחירו זול למדי ונע בין 6-12 שח ליחידה.

כאשר אתם באים לבחור בלוקי בנייה, שימו לב לארבעת סוגי בלוקים בבניה שהעלינו כאן ולתכונותיהם. המחירים של הבלוקים השחורים, הלבנים והתרמי קרובים וסבירים בהחלט, וניתן במחיר סביר לרכוש את הבלוקים עם התכונות הרצויות שלכם ללא התפשרות.

אין חובה ללכת עם אותו סוג בלוק לאורך כל הדרך. יתכן שתרצו לבנות גדר מפרידה ביניכם לבין השכנים ותרצו לבודד את האזור מרעש ככל האפשר ותבחרו בבלוק סיליקט. מנגד, יתכן שאת חדר התינוק לא תרצו לבודד מרעש עד כדי כך ובלוק אחר יספיק.

בלוקים בבניה..

כשמדברים על בניית מבנה חזק ויציב- מדברים בדרך כלל על שימוש בבלוקים חזקים. שימוש בבלוקים לצורך בניה קיים כבר אלפי שנים. הבלוקים נפוצים מאוד בעיקר בשל תכונותיהם: עמידות וחסינות בפני פגעי מזג האוויר המשתנים, עמידות באש, ניסור ועיצוב מחדש, גמישות בניה ועוד.

כיום השימוש בבלוקים הינו בעיקר בקירות המעטפת החיצונית ותפקידם להגן עלינו מחדירת רטיבות, בידוד מחום וקור ותיחום של המבנה. בלוקים בעבר שימשו כמחיצות פנמיות, אבל ניתן לראות יותר ויותר את השימוש בלוחות הגבס כתחליף לבנייה הרטובה (שימוש במלט ובטון). ניתן גם לראות חיפויים שונים לקירות המעטפת כמו חיפוי בלוחות גבס לקירות פנימיים, במקום שכבות של טיח וחציבות של תעלות שרשור להובלת קווי חשמל ומים.

לצורך בנייה עם בלוקים חשוב ליצר חגורות בטון, על מנת לקשור את הבלוקים כך שלא יזוזו עם השנים. בדרך כלל תהייה חגורה בגובה של מטר שמונים או שני מטרים מעל לגובה הריצוף ובכל, ארבעה מטרים יהיה עמוד בטון. למרות כל הקשירה והעמודים, יש לצפות להופעת סדקים באזורי תזוזה ובפרט בשנים הראשונות של המבנה.

ישנם שלושה סוגי בלוקים עיקריים הנפוצים בשוק:

  • בלוקי בטון על בסיס חומרים צמנטיים.
  • בלוקי איטונג המיוצרים מתערובת של חול סיד ואבקת אלומיניום.
  • בלוקי חול – סיד.

שלושת סוגי הבלוקים נבדלים זה מזה במישור הקונסטרוקטיבי שלהם והן במישור הפונקציונאלי שלהם. חלק מהבלוקים נבדלים זה מזה בגודלם. חלקם גדולים מאוד וחלקן קטנים למדי, חלקם רגישים לסדיקה וחלקם כלל לא, חלקם בעלי תוחלת חיים גבוהה וחלקם נמוכה וכדומה.

כיצד ניתן לשלב בתהליך הבניה את הבלוק הרצוי והמתאים ביותר? להלן מספר כללי זהב:

  • במידה ואתם מעוניינים במבנה העמיד כמעט לחלוטין בפני חום וקור ובעל מערכת בידוד תרמי חזקה – מומלץ לבחור בבלוקי איטונג או בלוקי חול- סיד.
  • אם תהיו מעוניינים לערב את אבן הבלוק עם שכבת טיח צמנטי בעתיד, הבלוק הבטוני על בסיס חומרים צמנטיים הינו בלוק אידיאלי לשילוב עם טיוח.
  • במידה ואתם רוצים לעצב את חללי הבית מחדש או שאתם אוהבים גיוון ותרצו לקדוח בבלוק או לנסר אותו- מומלץ לבחור בבלוק איטונג המאפשר ניסור וקידוח.
  • בעת בחירת הבלוקים – מומלץ להיעזר בשירותיהם של אדריכלים או מהנדסים מומחים.
  • אם אתם מעוניינים בבלוקים העמידים לאש באופן מיוחד- בלוקי הבטון הינם עמידים לאש בזכות העובדה שאינם נמסים בטמפרטורות גבוהות במיוחד.
  • מומלץ להתאים את הבלוק לסוג הקירות שברשותכם. בקירות פנימיים של מבנים מומלץ להשתמש בבלוקים אטומים ומבודדים היטב בעלי מסה גבוהה. בידוד טוב אוטם את הקיר באופן כמעט מוחלט מרעשים חיצוניים. לעומת זאת, בקירות חיצוניים מומלץ להשתמש בבלוקים שבהם הבידוד התרמי הינו גבוה יותר ולבידוד האקוסטי יש פחות חשיבות.
  • כל בלוק שמשתמשים בו חייב לעבור בדיקה מקיפה של מכון התקנים. בבדיקה נבדקים הפרמטרים הבאים: מידת הבלוק, משקלו, חוזקו, יכולת הבידוד התרמי שלו, עמידה בפני פגעים רדיואקטיביים ועוד.

בכל שאלה תוכלו תמיד להתייעץ עם אנשי המקצוע והקבלנים שאליהם פניתם לביצוע העבודה, בכדי לקבל מענה מקיף בנושא.