סוגי שפכטלים לעץ

הדרכים לכיסוי והסתרת שריטות ופגמים ברהיטי עץ
רהיטי עץ ומוצרי עץ (ובעיקר כשמדובר ברהיט עץ מלא) משדרים אלגנטיות, קלאסיקה ויוקרה. עם זאת, ספל רטוב ללא תחתית או צרור המפתחות שהונחו על השולחן בחוסר זהירות כמו גם גור כלבים ששיניו צומחות שהסתייע לצורך זה בכרסום רגלי הכסא או חתול שהחליט לסמן את הטריטוריה ולשייף את ציפורניו על ידי פעולות שריטה שיטתיות של רהיטים, כל אלו עלולים להותיר סימן קטן במקרה הטוב או שריטות עמוקות ובולטות במקרה טוב פחות.

יישנן מגוון שיטות שונות ויצירתיות לפתרון הבעיה האסתטית החל מהחלפת הרהיט או הסתרת השריטה באמצעות מפה דקורטיבית וכלה בטשטוש השריטות באמצעות טושים ייחודיים. יחד עם זאת, קיים גם פתרון נוסף ויעיל הרבה יותר, שפותח בשנים האחרונות באופן ייחודי לצורך זה- שפכטל לעץ.

סוגי שפכטלים לעץ
שפכטל לעץ פועל על פי אותו העיקרון של השפכטל הסטנדרטי לקירות, ומשמש למילוי וכיסוי שריטות וחורים ולהסתרת פגמים בעץ. זהו לרוב סוג של מרק המושתת על לטקס אקרילי, והוא ניתן לליטוש והחלקה באופן ידידותי ופשוט. חסרונו המשמעותי נעוץ בעובדה שהחומר מיועד בדרך כלל לשימוש פנימי בלבד, והוא אינו עמיד בחשיפה למים ורטיבות, שינויי טמפרטורה ותנאי אקלים. אחד מסוגי השפכטלים לעץ הוא מרק שפכטל 2000 מבית טמבור המיועד למילוי והחלקת משטחי עץ או טיח.

מוצר נוסף מבית טמבור הוא מרק P.V.A המושתת על שרפים אקריליים ומשמש למילוי, איטום והחלקה. ייחודו של מרק זה נובע מכך שהוא בין השפכטלים הבודדים המיועדים לשימוש פנימי וחיצוני כאחד. ניתן להשתמש בו למילוי ואיטום פגמים, חריצים ונקבוביות של עץ מלא, סיבית, עץ לבוד ואף קירות בטון, טיח, גבס וכדומה.

שלבי היישום בשפכטל לעץ
סוגי שפכטל נוספים הם שפכטל לעץ של חברת נירלט, דבק שפכטל מקצועי של חברת אקווהפלסט, אקריל שפכטל מבית יעקובי ועוד. השימוש בשפכטל לעץ כולל את הכנת המשטח, ובמידה ומדובר ברהיט חדש יש למרוח שמן פשתן המדולל בטרפנטין מינראלי מספר ימים לפני השימוש בשפכטל או על פי הוראות היצרן וללטש את העץ בטרם המילוי.

במידה ומדובר ברהיט עץ ישן מומלץ ללטש עם מלטשת מכאנית לצורך הסרת כל שכבת העץ העליונה, ולמלא את הפגמים עם המרק לעץ רק לאחר חשיפתו של העץ הגולמי.

חשוב להקפיד ולהסיר את כל שאריות החומר המיותר מייד בתום היישום. יש להמתין מספר שעות עד לייבוש מוחלט וללטש את המשטח עד להפיכתו לאחיד ומיושר. מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע להתאמת סוג הצבע של שכבות הגמר, בהתאם לסוג העץ ממנו עשוי הרהיט וסוג השפכטל שנבחר לצורך התיקון.