סוגי שפכטל חוץ

שפכטל חוץ – סוגי חומרים
בעבר נהוג היה להשתמש בתחום הבנייה והשיפוצים בטיח סטנדרטי ושליכטה רגילה לצורך הגימור. החומרים אז היו שונים משמעותית מהחומרים שנעשה בהם שימוש כיום, ודרשו טיפול תקופתי על בסיס קבוע בסדקים שהופיעו על קירות המבנים באמצעות פתיחתם של הסדקים ומילויים בסיוע שפכטל גבס. היישום היה מורכב במיוחד ודרש מיומנות רבה, שכן החומרים נטו להתייבש במהרה ודרשו שיוף. הקדמה הטכנולוגית הובילה לפיתוח חומרים חדשים למילוי סדקים במגוון דרגות של החלקה, המתאפיינים בגמישות ועמידות גבוהה מפני רטיבות, ושניתן להתאימם על פי מצב הקירות ולטקסטורה המבוקשת. אחד מהחומרים הללו הוא דבק שפכטל המשמש להחלקה, מילוי, גימור או עיטור של קירות.

מרכיביו ותכונותיו של השפכטל
השפכטל מורכב בדרך כלל משרף אקרילי יחד עם מלאן אבקתי, כשהשילוב בין החומרים מעניק לשפכטל תכונות פיזיקאליות ייחודיות של חוזק גבוה וספיגות נמוכה. מרקמו של השפכטל בטרם יישומו הוא רך ודביק, אך כמספר שעות לאחר המריחה משתנה מרקמו ומתקשה לחלוטין. השפכטל משמש למגוון רחב של יישומים החל מסתימת חורים או תיקוני טיח קלים וכלה בשימוש בו כהכנה לתשתית צבע או כתחליף לצביעה. שיטת היישום הפופולארית ביותר נעשית באופן ידני בעזרת מרית המכונה אף היא "שפכטל" ומותאמת לתיקונים קלים וסתימת סדקים, בעוד שביישום על משטחים רחבים יותר נהוג להסתייע במכשיר איירלס לצורך התזתו על הקיר. ניתן להשתמש בשפכטל לצורך מילוי והחלקה של מגוון סוגי משטחים כגון בטון, טיח וקירות גבס, וכן לאיטום אריחים, חלונות ורהיטים.

סוגי שפכטל חוץ
יישנו, כאמור, מגוון רחב של סוגי שפכטל המותאמים אינדיבידואלית לשימוש על קירות פנים או חוץ במרקם עדין וחלק במיוחד או מחוספס וגס, תוך התאמה אל סוגי הקירות ותכלית השימוש. אחד מסוגי השפכטל חוץ הוא אלטק ויולט מבית נירלט שהינו חומר אקרילי מוכן לשימוש לצורך החלקת קירות חיצוניים ובעל כושר הידבקות גבוה מאוד. השפכטל האקרילי מגיע אל הצרכן כתערובת מוכנה לשימוש ומכיל גם תוספים כנגד פטריות ועובש. אלטק ויולט מותאם ליישום על משטחים חדשים ומשטחים קיימים ונוח במיוחד למריחה. סוגי שפכטל חוץ נוספים הם מיסטר פיקס 633 ושפכטל חוץ מהיר 635 מבית מיסטר פיקס, שניהם מותאמים להחלקת משטחים חיצוניים ותקרות וכן למילוי סדקים עמוקים על גבי בלוקים, טיח צמנטי ובטון יצוק, ובעלי כישורי הידבקות גבוהים במיוחד. החומרים בעלי תו תקן ירוק, וניתן ליישמם גם כרקע לשליכט צבעוני או צבע.

סוגים נוספים של שפכטל חוץ הם שפכטל חוץ 634 מבית מיסטר פיקס המשמש כשכבת החלקה לאחר הטיוח, שליכט בגר 631 אף הוא מבית מיסטר פיקס המותאם לכיסוי קירות יצוקים וחדרי ממדים, צלוטיט חיצוני מבית טמבור המשמש הן כשליכט והן כשפכטל החלקה חיצוני וכן ליישום בחדרי אמבטיה וכדומה. עם זאת, יישום בצלוטיט חיצוני מבית טמבור דורש ערבוב באמצעות מערבל לצורך קבלת מרקם חלק. אחד מסוגי השפכטל המוכרים והיקרים יותר הינו האלטק ויולט, בזכות היותו חומר בעל הגימור החלק ביותר שקיים כיום, וזאת לאחר מספר שכבות דקות במיוחד.

שפכטל חוץ- מפרט טכני
ככלל, המפרט הטכני ליישום שפכטל חוץ כולל מספר שלבי ביצוע, כשבשלב ההתחלתי יש לשטוף את הקירות בלחץ מים לצורך הסרת כל האבק, השומנים והלכלוך באופן יסודי. יש להוציא מן הקיר מסמרים בולטים, להסיר חלקי טיח בולטים ורפויים ולחתוך חוטי מתכת ועץ. השלבים הבאים מורכבים מדילול החומר במים בהתאם להוראות יצרן, וערבוב באמצעות מערבל או באופן ידני עד לקבלת תערובת במרקם אחיד. חשוב להדגיש כי כמויות המים במפרטים השונים עשויות להשתנות בעקבות שינויי מזג האוויר וגורמים נוספים. היישום לרוב מתקיים על ידי מריחת שכבה דקה של שפכטל חוץ על גבי הקיר תוך כדי הידוק באמצעות מאלג' והמתנה לייבוש הראשוני. בנסיבות בהן עולה צורך בשכבה נוספת, יש להתייחס להוראות, ולהרטיב במידת הצורך את השכבה התחתונה ולהחליקה עם מאלג' עד לעובי הנדרש בהוראות היצרן. חשוב להקפיד ולהתאים את שפכטל החוץ לסוג הקירות ואופי הגימור ומומלץ להיוועץ לצורך זה באיש מקצוע מיומן ובעל ניסיון.