שפכטל חוץ ושפכטל פנים

שפכטל

שפכטל הוא חומר שבו משתמשים בעיקר על מנת למלא סדקים מסוגים שונים בקירות שונים, על מנת להחליק קירות ולמספר שימושים נוספים. שפכטל עשוי מחומרים שונים, בהתאם למטרה שלו. חשוב להתאים את סוג השפכטל למטרת הביצוע, על מנת לקבל תוצאה טובה יותר וחזקה יותר. במקרים רבים, לפני המילוי בשפכטל מומלץ למרוח במקום שכבת הכנה כלשהי (שכבה מקשרת), אשר מאפשרת לשפכטל "להיתפס" היטב במקום המיועד לו ולמלא את תפקידו על הצד הטוב ביותר. ההבנה העיקרית בין סוגי השפכטל השונים היא בחומרים המיועדים לשפכטל פנים ובחומרים המיועדים לשפכטל חוץ.

שפכטל פנים

שפכטל פנים מיועד בעיקר להחלקה של קירות ולמילוי סדקים שנוצרו בקירות במהלך השנים. המילוי נועד בדרך כלל למטרות אסטטיקה בלבד. שפכטל פנים מתאים לכל סוגי הקירות, כולל גבס. בדרך כלל, חומרים אשר מיועדים לשימוש כשפכטל פנים הם חומרים על בסיס גבס. חלק מהסוגים של שפכטל פנים מגיעים כאשר הם כבר מוכנים לשימוש, אך רוב הסוגים נמכרים כאבקה, כאשר מיד לפני השימוש יש לערבב את האבקה במים על פי ההוראות הספציפיות לכל סוג שפכטל. הערבוב יוצר משחה חלקה אותה ניתן למרוח ולדחוס אל הסדקים. שפכטל פנים משמש לעיתים גם כ"רובה" – חומר למילוי הרווחים שבין אריחים או לוחות גבס. שפכטל פנים מתייבש לרוב כעבור מספר שעות עד יום. לאחר הייבוש ניתן לשייף את החלקים המיותרים של השפכטל, ולצבוע את הקיר מעליו, או לבצע עבודות נדרשות אחרות.

שפכטל חוץ

שפכטל חוץ משמש בעיקר להחלקה של קירות בטון ושל קירות בלוקים מסוגים שונים. בניגוד לשפכטל פנים, שפכטל חוץ משמש הן כשכבת גמר לטיח שעל הקיר, והן כשכבת הכנה לצבע שיבוא אחריו. שפכטל חוץ חייב להיות עמיד במים, הן כדי שלא ייהרס בגשמים ובלחות ששוררת בחוץ, והן על מנת שימנע חדירה של מים מבחוץ אל תוך המבנה. שפכטל חוץ עשוי ברוב המקרים מצמנט ואגרגטים שונים. שפכטל חוץ יש להניח לאחר ניקיון של המשטח. לאחר ההחלקה של השפכטל, לא די להניח אותו לייבוש, אלא יש לבצע אשפרה שלו – מרטיבים את השפכטל 3 פעמים ביום למשל 3 ימים, ורק לאחר מכן מניחים לא להתייבש באופן סופי.

להגיב