צבע שמן לעץ

צביעה וחידוש רהיטים ומוצרים מעץ
בין אם מדובר בפרגולה, שולחן אוכל, גדר עץ, דק, פרקט, או כל רהיט העשוי מעץ טבעי, יישנה חשיבות רבה לצביעתו בחומרים ייעודיים, שמטרתם איננה רק שיפור החזות האסתטית של פריט הריהוט אלא גם לתרום לעמידותו לאורך זמן כנגד שריטות וחבלות, מזיקים וכתמים, רטיבות או פגעי מזג האוויר.

קיים כיום בשוק מגוון בלתי נדלה של צבעים לעץ מסוגים וגוונים שונים המשמשים לצביעה ראשונית או לחידוש, כאשר כל סוג צבע מיועד למטרות ספציפיות ממוקדות. על כן, בטרם רכישת הצבע לעץ, מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע שיסייעו לכם בבחירתו של סוג הצבע הנכון המותאם לייעודו, ואף ידריך אתכם כיצד יש להשתמש בו.

צבע שמן לעץ
יישנם, כאמור, מגוון סוגים של צבעים לעץ, כאשר כל סוג מתאפיין בתכונות ייחודיות ומיועד לשימושים ספציפיים. שלושת הסוגים השכיחים ביותר הם לכה על בסיס שמן, צבע עץ לכה שבסיסה מים וצבע אטום לעץ.

צבע לעץ על בסיס שמן מורכב משרפים שונים, ונועד לרוב לשימוש חיצוני, זאת משום רמת הגנה גבוהה שהוא מעניק כנגד פגעי מזג האוויר ועמידותו לאורך זמן. חסרונותיו של צבע שמן לעץ נעוצים בהתייבשות האיטית, הריח החריף אשר נפלט במהלך הצביעה והנטייה להצהיב עם השנים.

צבע עץ על בסיס מים וצבע אטום לעץ
צבע עץ על בסיס מים הינו צבע אקרילי נושם המושתת על שרף סינטטי שיתרונותיו רבים, החל מהיותו נטול ריחות לוואי וללא נטייה להצהבה במרוצת השנים וכלה בהתייבשותו המהירה ועמידותו הגבוהה בפני דהייה, ריקבון של העץ, עובש, פטריות, חום או רטיבות. צבע עץ אקרילי מותאם לשימוש חיצוני ופנימי כאחד, ואף ניתן ליישום מעל לכל סוגי החומרים בצורת תרסיס או באמצעות מברשת.

עם זאת, אין ליישם את הצבע האקרילי מעל למשטחים הצבועים במקור בצבעי שמן. צבע אטום לעץ הינו צבע אקרילי על בסיס מים וניתן ליישום עבור כל סוגי העץ כגון ריהוט ביתי, ריהוט גינה, פרגולות, משקופים, דלתות וכדומה. מדובר בצבע עמיד במיוחד מפני נזקי מזג האוויר, והוא נוח מאוד ליישום ונטול ריח.

הכנת העץ לקראת צביעה
במידה ומדובר במוצר חדש, חשוב לוודא עוד בטרם הצביעה שהעץ עבר חיטוי להרחקת טרמיטים ומזיקים אחרים. יש לנקות היטב את משטח העץ מכל בליטה, הפרשת שרף, לכלוך ואבק.

את השרף ניתן לנקות בעדינות באמצעות ספוגית טבולה בטרפנטין, בעוד שלהסרת הלכלוך הקשה ניתן להסתייע בנייר שיוף עדין ושפכטל. בתום פעולת השיוף והניקוי בטרפנטין יש לדאוג שהמשטח יבש ונקי מאבק לפני המעבר אל שלב הבא, הכולל מריחת שכבת יסוד להגנה נוספת כנגד היווצרות סדקים, רטיבות ועובש. מומלץ, כאמור, להסתייע באיש מקצוע בעת רכישת צבע היסוד וצבע העץ בהתאם לסוג העץ ולהגנות הנדרשות.