דלתות חדשות בהלבשה

דלתות חדשות בהלבשה
במהלך רכישת דלתות חדשות קרוב לוודאי שתיתקלו בביטוי "דלתות בהלבשה", ובאופן כללי, תמיד מומלץ להבין את המפרט הטכני של כל מוצר, לרבות של דלתות, בטרם ביצוע הרכישה.

הדלת מתחברת באמצעות צירים אל מסגרת הפתח, כשהמסגרת מורכבת משתי קורות צידיות וקורה עליונה המותקנות בצמוד לפתח בדופן קיר. הקורות הללו שמסביב למסגרת מכונות "משקופים", והן משמשות לתמיכה בטוחה, יציבה ואסתטית בין דופן הקיר לכנף הדלת.

בעת התקנת דלתות נהוג להצמיד אל המשקוף גם הלבשות תואמות, המהוות מוצר משלים ואסתטי להסתרת התפר שבין המשקוף לבין כנף הדלת והקיר. ההלבשות הללו, המכונות בדיאלקט העממי של בעלי המקצוע "שלבניות", מותקנות בסטים, כאשר כל סט כולל הלבשת ראש אחת ושתי הלבשות רגל.

למה משמשת הלבשת המשקוף?
מידות ההלבשות והמשקוף כמו גם הסוגים והסגנונות למיניהם נקבעים ונבחרים על פי מידותיו של הקיר ואילוצים בשטח כגון נקודות חשמל, הסגנון העיצובי של הריהוט וטעמיו של הלקוח.

ההלבשות והמשקוף אמנם אינם מהווים מרכיב בשימוש היומיומי, אך יש להן תפקיד מרכזי בהגנה על פתח קיר מפני נזקים שעשויים להיגרם באמצעות כנף הדלת בעקבות שנים של פעילות, בנוסף לתפקידן בהיבט האסתטי. יישנם כיום מספר סוגים של משקופים כגון משקופים כפולים, משקופים סמויים, וכן משקופי עץ, משקופי מתכת, משקופים פולימריים וכדומה.

הלבשת משקוף כפול
משקופים כפולים אינם נבדלים מהמשקופים הסטנדרטיים בצורתם או בחומר הגלם אלא במידותיהם. הבנייה החדשה כיום מתאפיינת בסטנדרטים אחידים שבה גודל הפתחים בדירה הינו בדרך כלל זהה וללא חריגות מיוחדות. עם זאת, כשהדבר נוגע להחלפת דלתות בדירות ישנות או בתים פרטיים עלול גודל הפתחים להיות שונה מהגדלים המקובלים.

לצורך זה מגיע אל דירת הלקוח מודד מוסמך מטעם חברת הדלתות, והוא עשוי לעתים להמליץ על התקנת משקוף כפול לפתיחת הדלת באופן מיטבי. המשקוף הכפול מתומחר לרוב בהתאם לכמות חומר הגלם, אך בסיכום הכללי כדאי להיענות להצעתו של המודד.

משקופים סמויים ומשקופים מחומרי גלם שונים
משקופים סמויים (עיוורים) הינם משקופי עץ טרומיים המורכבים בדרך כלל בתהליך הבנייה כשלב מקדים להתקנת הדלת בשלב מאוחר יותר מטעם חברת הדלתות. המשקוף הסמוי נסתר מהעין, ונועד ליצור פלס מושלם בפתח הקיר, כהכנה לעיגון מסגרת המשקוף הסטנדרטית. משקופי המתכת משמשים בדרך כלל לדלתות כניסה, ומיועדים לייצוב פעילותה של כנף דלת הכניסה שהינה לרוב מאסיבית יותר מדלתות הפנים.

משקופי העץ שכיחים בעיקר בדלתות הפנים, והם עשויים בעיקר מעץ אורן או אורן מפולח. חסרונם נעוץ בכך שהם סופחי מים, ובמידה ומדובר בהתקנת דלתות בחדרים "רטובים" (חדרי אמבטיה, מקלחת או שירותים) מומלץ לרכוש דלתות והלבשות למשקופים המתאפיינים בעמידות למים כמו לדוגמה המשקופים הפולימריים העשויים חומר פלסטי מעורב בסיבי עץ ונסורת, דבר אשר הופך אותם לעמידים בפני מים ומזיקי עץ שונים.