פונגיצ'ק נגד עובש

הקשר שבין רטיבות לבריאות
רטיבות בבית הינה אחת מן התופעות הנפוצות ביותר, שכמעט כל אחד מאיתנו נתקל בה לפחות פעם אחת אם לא יותר. יחד עם זאת, מסתבר שרטיבות מובילה לעובש טחב ופטריות.

מעבר לעלות התיקונים ולהשלכות האסתטיות עשויות להיות גם השלכות בריאותיות עד לכדי קשיי נשימה ופגיעה בריאות, כאשר העובש ידוע כאחד האלרגנים העלולים להוביל להתפרצות אסטמטית. הנתונים הסטטיסטיים מראים, אמנם, ש-5% מקרב האוכלוסייה בלבד אלרגיים לעובש, אך זו עלולה לפגום משמעותית באיכות חייהם.

הפטריות המתפתחות בעקבות הרטיבות מתרכזות אמנם באזור הקירות, אך הנבגים הינם בלתי נראים ונוטים לרחף באוויר שאותו אנו נושמים. בקבוצת הסיכון נמצאים חולי ברונכיטיס, חולי אסטמה, חולי איידס, חולים המטופלים בכימותרפיה, קשישים וכל מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה במיוחד.

כיצד ניתן לזהות בעיית רטיבות בבית?
בשלביה ההתחלתיים של בעיית הרטיבות ניתן להבחין בנפיחות באזורי הקירות. תחילה מתנפח הצבע וניתן להבחין גם בבועות ובליטות. בשלבים המתקדמים יותר מתקלף הצבע ומתפורר, ובמידה והבעיה נזנחת יחלו להופיע כתמים בגוון בז'. מדובר בעובש אשר הצטבר על הקירות ועשוי להיות מסוכן.

ממה נגרמת תופעת הרטיבות?
הרטיבות עשויה להיגרם ממגוון רחב של סיבות כגון חיפוי לקוי בקירות החוץ, ניקוז לקוי של המסילות בחלונות הבית, איטום גג לקוי, פיצוץ בצנרת, רטיבות מן הרצפה, חוסר אוורור מספק של חדרי אמבטיה וכדומה.

במידה והתקלה נגרמת מאיטום לקוי, חשוב להקפיד ולאפשר לקירות להתייבש בטרם התיקון והצביעה, שכן, צביעת הקירות בעודם רטובים תוביל להתקלפות מחודשת של הצבע תוך פרק זמן קצר.

בנסיבות בהן מדובר בקירות גבס, יתכן כי בעקבות התפוררותם יעלה הצורך בהחלפתם. רטיבות הנובעת מסתימת פתחי הניקוז במסילות של החלונות בעקבות הצטברות עלים, אבק ולכלוך דורשת את הסרתו של הלכלוך שהצטבר והחלפת הסיליקון שסביב החלון במידה שהתבלה.

במצבים בהם בעיית הרטיבות נובעת מפיצוץ בצנרת או איטום לקוי של הגג, מומלץ להסתייע באנשי מקצוע הרלוונטיים ולא לנסות ולתקן את הנזק באופן עצמאי. בכל הנסיבות יש להמתין עד להתייבשותו המוחלטת של הקיר בטרם צביעת הקיר מחדש.

פונגיצ'ק נגד עובש
באופן כללי, ככל שהאזור חם ולח יותר, כך עולה גם הסיכון להתפתחותו של העובש. לפיכך, חדרי הבית המועדים ביותר לפורענויות הם חדרי האמבטיה, בעיקר כשמדובר בחדרים סגורים ובלתי מאווררים.

מרבית האנשים נוהגים לנקות את העובש במקלחת, ובעיקר בפאנלים באמצעות כלור, אך יחד עם זאת, הניקוי בכלור פותר את הבעיה באופן זמני בלבד, והפטרייה עשויה לשוב ולהתפתח בחלוף פרק זמן קצר. אחת האפשרויות היעילות ביותר היא תמיסת חיטוי המכונה "פונגיצ'ק" לשטחים אשר נפגעו על ידי פטריות או עובש.

תמיסת פונגיצ'ק נגד עובש הינה מבית טמבור ומיועדת לשימוש בטרם היישום עם סופרקריל אקרינול. התמיסה משווקת בבקבוקון של 100 מ"ל, ותכולתו מעורבבת עם 5 ליטרים של מים.

יש להספיג את האזור הנגוע במי התערובת לאחר הסרת כל החלקים המתפוררים והרופפים, ולשפשף היטב עם ספוג או מברשת. בתום הייבוש ניתן ליישם את התיקונים הנחוצים ולצבוע עם סופרקריל אקרינול, המשמש כצבע מגן כנגד היווצרות מחודשת של הפטריות והעובש.